Weekendje Galibi!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu Weekendje Galibi!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu

Weekendje Galibi!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

23 April 2009 | Suriname, Paramaribo

Weer een weekendje vol met leuke dingen, gebeurtenissen, indrukken en een hoop gezelligheid.
Zoals jullie wisten ben ik afgelopen weekend naar Galibi geweest. Dat is een eiland wat aan de Atlantische oceaan ligt. In deze periode komen de waterschildpadden altijd hun eieren leggen op het strand en daarom gingen we naar Galibi. Zaterdagmorgen werden we door onze gids, nog een man en een buschauffeur met een grote bus opgehaald.
En daar gingen we dan weer met een lekkere volle bus op weg naar weer een leuk en gezellig weekend! Ik had er echt heel veel zin in, lekker weer 2 daagjes eruit en genieten van het mooie Suriname! Over de grote hoge Suriname brug kwamen we terecht aan de overkant van de Suriname rivier in het district Commewijne. Na een uurtje rijden zijn we gestopt en kregen we wat drinken en pasteitjes (broodjes waar kip en groente in zit) en loempia’s. Daarna was het nog iets meer als 2 uurtjes rijden tot aan het plaatsje Albina. Een gezellig druk vissersdorpje, waar we op de boot gingen. Alle spullen de boot in, inclusief genoeg eten en drinken.
Het zou bijna anderhalf uur varen zijn, in het begin was het heerlijk op de boot, lekker zonnetje en lekker rustig varen. Maar opeens werden de golven hoger, de zee wilder en moesten we tegen de stroom opvaren, wat betekende dat we echt supernat werden! Het water spetterde hard omhoog en tegen ons aan. Uiteindelijk zaten we allemaal onder een zeil of onze poncho’s, om niet natter dan nat te worden en het zoute water niet steeds in onze ogen te krijgen. Het was wat minder gezellig zo allemaal onder zeil, maar het had van de andere kant ook wel weer wat.
Uiteindelijk allemaal lekker nat kwamen we aan bij Galibi en werden alle spullen uit de boot gehaald.
We hadden een hutje om in te slapen echt vooraan het strand, superleuk!
Na de spullen op de kamer gezet te hebben, heb ik met Marjolijn en Laive lekker in bikini op het strand gezeten.
Tegen half 6 kregen we avondeten, gekookt door de mannen, bami met kip, de kip was heel lekker.
Na het eten hebben we een dorpswandelingetje gemaakt, op het eiland wonen ongeveer 400 mensen in dorpsverband. De mensen zijn vooral Indianen en ze leven in groepjes bij elkaar. Echt ongelooflijk dat die mensen zo nog kunnen leven, gewoon op zo’n grote zandvlakte. Maar ze hebben in principe alles wat ze nodig hebben en zorgen ook gewoon voor elkaar natuurlijk. Er is een schooltje, een kerkje en een klein supermarktje. Ook verbouwen ze natuurlijk gewoon groente en groeit er genoeg fruit op het eiland, en ze vangen ook gewoon visjes om op te eten. En de rest wat ze nodig hebben halen ze natuurlijk gewoon per boot van het vaste land.

Zoals altijd was het om kwart over al donker, nog tot half 9 wachten en toen gingen we de boot weer in. Omdat we weer heel nat zouden worden kwam er een heel groot zeil over ons allemaal heen. Ik vond het toch wel een beetje eng zo in een schommelend bootje op het water onder een zwart zeil. Het was echt pikkedonker, de gene naast me zag ik nog niet eens. Af en toe bij een stukje strand stopte we om met een lamp te spotte of er schildpadden waren, dan deden we heel even het zeil af om lucht te happen ;) Uiteindelijk gingen we bij een strandje aanmeren. En jawel er was al een schildpad op het strand! Wat zijn die beesten groot zeg!! Ik dacht wel dat ze groot waren, maar het verbaasde me toch nog, en ze zeiden dat dit nog niet eens een hele grote was. Het eieren leggen van de schildpadden bestaat uit 6 fases. We hebben de schildpad eerst rustig een gat laten graven. We zagen al wel zijn spoor in het zand waar hij uit de zee gekomen was. Aan het spoor zag je dat hij met zijn voor en achterpoten grote gleuven maakt om vooruit te komen in het zand. Dan een stukje verder op het strand gaat hij een gat graven om zijn eieren in te leggen. Als zijn gat groot en diep genoeg is laat hij zijn eieren in het gat vallen, vanaf dat moment is hij in een soort trans. Dit proces hebben we helemaal gevolgd. Het was echt heel bijzonder om te zien! Iedere keer als ze er een ei uitgooit zag je haar kop en lijf bewegen in de schild. Doordat ze van de wereld af is konden we haar zelfs aanraken. Ik heb haar kop, achterpoten en schild aangeraakt. De schild was echt kei hard en de kop en poten ook van hele ruwe schubben. Onze gids zei dat de schildpadden vanaf 26 jaar eieren kunnen leggen, dus de schildpad was minimaal 26 jaar oud en misschien wel 100. En ze leggen zo’n 120 eieren per keer, best veel! Ik heb ook een ei in mijn handen gehad, het was net een grote pingpongbal. Als de schildpad klaar is met het leggen van haar eieren dan gaat ze het gat camoufleren, zodat het niet meer zichtbaar is voor andere dieren of mensen. Dat camoufleren doet ze door met haar achterpoten het zand bij elkaar te duwen over het gat heen. Als ze daar mee klaar is draait ze zich om, dat duurt best lang. We hebben haar toen ook even de ruimte gegeven, onze gids zei dat ze waarschijnlijk voelde dat er mensen in de buurt waren en er daarom langer mee bezig was. Nadat ze omgedraaid is gaat ze terug de zee in, en dat gaat nog best snel, over hetzelfde spoor weer terug. Ze laat zich als het ware door een golf meenemen en weg is ze…….
Ik vond het heel apart en mooi om van zo dichtbij mee te maken!

Toen weer terug in het bootje, gelukkig was de zee wat rustiger geworden en kon op een gegeven moment het zeil af. En wat we toen zagen was ook ontzettend mooi! De lucht was namelijk zo helder dat er een ontzettend mooie sterrenhemel te zien was! Zoveel sterren bij elkaar had ik nog nooit gezien! Op het strand hadden we er ook al even van zitten genieten, echt geweldig!

Rond half 12 kwamen we weer terug op ons eigen strandje. Samen met Marjolein nog met de gidsen na zitten praten en borrelen. We hadden ook besloten om onze hangmat buiten op te hangen en lekker in de buitenlucht te gaan slapen. Ik heb heerlijk geslapen in mijn hangmat! Het was helemaal niet koud en had ook de klamboe er niet om, want door de zeewind had je geen last van muggen.
’s Morgens toen ik wakker werd was het helemaal een fijn gevoel, de zeewind, de zon en het geluid van de zee…… nou als dat niet heerlijk wakker worden is!! :)
Na een uitgebreid ontbijt gingen we weer wandelen over het eiland. We gingen naar de ‘dierentuin’ van het eiland. Het begon bij een hutje, waar een vrouw woonde en een man, die het Syndroom van Down had, en die mensen hadden 4 aapjes! En die waren echt zoooo tof! Had er zo 1 mee willen nemen :P Twee waar ik de naam niet van weet en twee doodskopaapjes. Ze waren echt tam, maar ook heel erg druk! Ze sprongen in het rond van de boom op je hoofd, van je hoofd op je schouder, en van je schouder op de grond en zo 5 keer achter elkaar. Op een gegeven moment had een aapje ook mijn waterflesje ontdekt. Hij wilde hem opendraaien, dat lukte niet, dus ik draaide hem open, hij zijn poot erin stoppen. Toen ik de fles schuin hield begon hij gewoon te drinken, ik deed ook wat water in het dopje en dronk hij daar uit. Maar…….dat vond hij wel interessant! Hij probeerde het toen zelf in de dop te schenken, echt slimme beestjes, ze proberen alles zelf en gaan ook echt op onderzoek uit, maar zijn ook wel weer een beetje brutaal! Ik was wel mijn flesje water kwijt, want hij gooide het ook over een kastje heen, maar ging toen een soort van schaatsen over het water met het dopje in zijn handen, zoooo grappig haha!!
Dit was ook de eerste keer dat ik op deze manier kennisgemaakt heb met apen, echt een superervaring!
Na gelachen en genoten te hebben van de apen liepen we verder en zagen we nog een, anaconda (in een kooitje), een neusbeertje, een landschildpad, kaaiman, zwijnen, een papegaai los in de boom, een roze vogel met een kromme snavel, en een luiaard in een kooitje. Die luiaard hing echt lui op zijn kop in zijn kooi! De aapjes liepen gewoon met ons mee, op een bankje stond ook nog een schaaltje rijst, daar waren ze lekker van aan het smullen.

Na de dieren gingen we nog naar het vrouwencentrum op het eiland. Een man van het eiland vertelde een verhaal, sinds de vrouwenemancipatie mogen vrouwen ook zelf werken en geld verdienen. De vrouwen op het eiland helpen vooral mee om in hun levensbehoeften te voorzien, maar omdat er veel toeristen op het eiland komen zijn de vrouwen ook begonnen met sieraden en andere souvenirtjes te maken. De vrouwen maken ontzettend mooie dingen van kralen! Op ieder armbandje of kettinkje staat op het labeltje welke vrouw het gemaakt heeft. Een vrouw die aanwezig was in het centrum, die houd in een schriftje bij wie wat verkocht heeft. Ik heb een leuk armbandje en kettinkje gekocht van houten kraaltjes. Ook heb ik 2 schildpadjes gekocht die ook van gekleurde kraaltjes gemaakt zijn.
Na een middagmaaltijd van nasi vertrokken we rond 4 uur van het eiland, we hadden nu een andere boot met een dakje erboven en zeilen aan de zijkant. Ik ben lekker achter in de boot gaan zitten, zodat ik toch in het zonnetje zat en een beetje bij kon kleuren :)
Na de boot weer in de bus en rond 10 uur kwamen we weer aan bij ons huis.
Tessa, Teun en ik hadden toen alleen nog honger, dus na gedoucht te hebben, zijn we nog friet wezen eten. Het was een top weekendje!

Maandag moest ik al weer gewoon stage lopen. Een groot aantal kinderen van het kinderhuis zitten op scouting. Maandagmiddag was er door de scouting en een paar meiden van de afstudeerstage een speurtocht georganiseerd in de stad. Ik stond met 2 meiden, 1 van stage en 1 van de scouting op een post in de stad. De kinderen moesten bij mij vragen beantwoorden over de scouting. Toen alle groepjes bij mij geweest waren ben ik met de meiden de route gaan lopen, en nam steeds de oudere kinderen mee die bij de oversteekpunten stonden. Het was best een lange route! Het einde was uiteindelijk bij de palmentuin. De kinderen kregen aan het eind na het eten allemaal nog een certificaat. Ik ben met onze huisgroep gaan eten bij het pannenkoekenhuis, afgelopen zaterdag zijn ook Ray, de vriend van Dominique en Rob, de vriend van Inge aangekomen. Dus het huis is flink vol nu!

Dinsdag had ik ochtenddienst op stage, ik ben lekker alleen op de fiets gegaan, soms is het wel eens fijn om dingen alleen te doen, dat mis ik wel eens hier. Je bent namelijk veel samen met anderen, vaak heel gezellig hoor, maar soms wil je ook even je eigen ding doen of je terug trekken.
Ik heb met de kinderen extra geoefend met rekenen, lezen en met de kleuters vouwblaadjes vouwen.

Woensdagmorgen werd ik wakker en voelde me totaal niet lekker, echt heel mijn lijf deed zeer! En dat is jammer genoeg nu nog niet over. Gister heb ik de hele middag op bed gelegen. Alleen Lisanne was jarig en vierde hier haar 20ste verjaardag, ik baalde toen wel dat ik ziek was, voor Lisanne waren er gelukkig genoeg andere mensen inclusief haar moeder en zus. Ik heb eerst geslapen op Tessa haar bed, daar hoorde ik het lawaai minder als op mijn eigen kamer. Aan het eind van de middag ben ik er toch uitgekomen en heb ik mee een klein stukje taart gegeten en ben ik ook mee uit eten gegaan. Ik heb gewoon lekkere kip met friet en sla op en dat was goed gevallen gelukkig. Maar om 9 uur voelde ik me echt niet goed meer en wilde het liefst naar bed, Moniek ging gelukkig met me mee en heeft thuis mijn klamboe ingestopt en me nog pilletjes en water enzo gegeven. Vanmorgen toen ik wakker werd ging het nog steeds slecht, keelpijn, hoofdpijn en spierpijn over mijn hele lijf. Als ik loop voel ik me net zo’n invalide ;) De koorts valt gelukkig nog mee, 37.9 was het hoogste, hoop dat het daar bij blijft. Ik ga gewoon nog even goed uitrusten en dan gaat het hopelijk vanzelf over en hoeft er geen dokter of ziekenhuis aan te pas te komen. Maar ik ben gelukkig nog niet zo ziek als Tessa. Ze had vanmorgen wel goed voor me gezorgd, ik kreeg krentenbollen, bananen en Gatorade, dat is een energiedrankje waar veel eiwitten en mineralen/ijzer en dergelijke inzitten. De dokters hier schreven aan Tessa ook simpelweg paracetamol en Gatorade voor, dus ik weet wat me te wachten staat :p Die drank is niet super lekker, maargoed als het helpt vind ik het al lang prima! Ik moet wel tig keer op een dag plassen, maar ze zeggen hier dat het een goed teken is, alleen moet ik dan ook wel veel blijven drinken.
De matrassen hier zijn ook niet al te best als je ziek bent, ik heb wel een hele dikke, maar het is puur schuimrubber, dus je zakt er op een gegeven moment gewoon in weg. En uiteindelijk lig je dan in een kuil :) haha…… maar dat is wel wat minder voor je rug ;) Dan gaan we maar weer even op de bank liggen. Maar mijn vader doet op het moment trouwens niet anders, die zit ook voorlopig nog 6 weken aan de bank geplakt. Heeft hij lekker veel tijd om mijn verhaal te lezen :)
Ik houd jullie op de hoogte van mijn ziek zijn….. dan ga ik nu weer even een dutje doen…. Gelukkig is de rest de hort op en is het lekker rustig thuis nu…..

Stuur maar wat vitamientjes naar me toe! Dan krijgen jullie nog wat extra zon van mij, al heb ik vernomen dat het al best lekker weer is in het kikkerland!

Ik heb bij de vorige berichten de foto’s bijgewerkt, de foto’s van Galibi komen ook zo snel mogelijk als ik beter ben!

Tot de volgende keer
Liefs van mij!!


  • 24 April 2009 - 06:23

    Myrthe:

    Hey!!!
    Hanneke... ik heb een inhaalslag gemaakt op je verhalen... schaam schaam.
    Maar volgens mij heb je het prima naar je zin daar! Heel veel plezier nog, beterschap en tot snel!
    Kus Myrthe

  • 24 April 2009 - 07:54

    Annemiek:

    Beterschap meid!!

    xxx

  • 24 April 2009 - 12:27

    Wieke:

    balen dat je ziek bent, maar alst maar weer snel overgaat..
    wat leuk om te lezen over activiteiten van het kinderhuis die ik zelf 2 jaar terug niet mee heb gemaakt, zoals die speurtoch en scouting.


  • 25 April 2009 - 17:17

    Jacqueline En Broer:

    Hoi Hanneke,
    wij zijn gisterenavond bij jullie ma en pa geweest en die vertelde dat je ziek was,hopelijk dat je gauw weer de oude bent ,want ik weet als je in een warm land ziek ben dat is geen pretje,ik kan er over meepraten,
    Op 4 mei gaan we een midweek met je ouders en Sander en Tom naar centerparcs De Eemhof, jullie Pa in de rolstoel die rijden we dan maar wat rond , maar het zal best leuk worden hopen we.
    Wij hopen voor jou en de rest van de meiden daar nog een goed verblijf en wensen jullie nog veel succes daar in Suriname.
    Groetjes,
    Jacqueline en Broer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Hoi familie, vrienden en bekende! Tijdens mijn 9 weken durende reis door Azie waarin ik vrijwilligerswerk ga doen en rond ga reizen zal ik hier mijn belevingen schrijven. Ik wens jullie veel leesplezier, Liefs van Hanneke

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 62491

Voorgaande reizen:

16 Maart 2013 - 22 Mei 2013

Een nieuw avontuur; 9 weken Azie!!

03 Februari 2009 - 24 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: