Weekendje Isadow en Jaw Jaw - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu Weekendje Isadow en Jaw Jaw - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu

Weekendje Isadow en Jaw Jaw

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

17 Juni 2009 | Suriname, Paramaribo

Zo lieve mensen het is alweer eventjes geleden dat ik wat van me heb laten horen! Maar wees gerust het is juist een goed teken, want heb het te druk met genieten en leuke dingen doen ;) Zo moet ik jullie nog heel vertellen. Namelijk over het weekendje Isadow en de zwaar vermoeiende maar mooie trip van de Raleighvallen, de Haman, de laatste stageweek en het afscheid op stage.
Het weekend van 30 mei ben ik met Tessa, Inge en de ouders van Inge 3 dagen op trip geweest. We gingen met gids Harvey en Malio en vriend Ray naar vakantie-eiland Isadow. We werden die vrijdag ’s morgens om half 7 opgehaald, na de ouders van Inge bij het hotel opgehaald te hebben zijn we via de Afobakaweg vertrokken richting de Brownsweg. Helaas hadden we onderweg twee keer pech! Toen we bij het benzinestation aan het begin van de Brownsweg aankwamen bleek één band lek te zijn, die hebben ze toen weer opgelapt. Na een half uurtje rijden ging het alleen helaas weer mis. Doordat het al even niet geregend had was de weg heel droog en de stenen heel scherp. We hoorden een klap en dat bleek een band te zijn, wel een andere dit keer. Allemaal uitstappen in de ontzettend hete zon en de band werd verwisseld. Maar omdat we toen dus geen reserverband meer hadden, moesten we terug rijden naar het benzinestation, daar werd de band weer gemaakt, aangezien ze geen reservebanden hadden liggen. Daarna konden we weer op weg en na een tijdje rijden kwamen we bij het dorpje, Atjoni, dat lag aan het water en daar gingen we op de boot, korjaal. Na een half uurtje varen kwamen we bij het vakantie eiland Isadow. Het lekker rustig en we waren de eerste anderhalve dag dan ook de enige groep. Het zag er supermooi uit, mooi onderhouden gras en bloemen en planten. Het eilandje lag aan het water, het water zag er prachtig uit, met rotsen en stroomversnelling, je kon lekker in het water gaan zitten en je laten masseren door de stroming. Dat hebben we die middag toen meteen gedaan ook. Er stonden leuke hutjes met een aantal tweepersoonbedden erin. Samen met Tessa en Inge had ik een hutje en de ouders van Inge hadden een hutje. En de bedden sliepen nog lekker ook :)! Gids Malio kon super lekker koken, dus hebben het hele weekend ook veel lekkere dingen te eten gehad! De eerste avond zijn we rond 9 uur in de boot gegaan en op de rivier gaan varen, op zoek naar kaaimannen. Door met een zaklamp te schijnen kon je ze zien, je zag dan twee felle rode ogen. De bootsman stuurde de boot ook heel dichtbij, soms zagen we de kaaimannen dan heel goed. Ze waren niet heel groot, maar wel snel, als ze ons doorhadden waren ze zo weg. Terug op het kamp hebben we een kampvuur gehad en nog met zijn allen zitten borrelen.
De volgende dag na het ontbijt zijn we na het dorpje Jaw-Jaw gegaan. Het was maar 5 minuten met de boot, het was namelijk op het eiland ernaast. In het dorpje Jaw-Jaw leven marron mensen. Het was mooi om te zien hoe primitief die mensen nog leven. Hele kleine huisjes met kleine deurtjes, de mensen zijn niet zo groot en anders bukken ze denk ik gewoon haha :P We noemde ze voor de grap al ‘kabouterhuisjes’. Het mooie vond ik ook dat de mensen alles in de rivier doen, de vaat, kleding wassen en zichzelf wassen. Alle leeftijden staan bij elkaar en doen hun eigen ding, dat vond ik supermooi om te zien. Vrouwen staan vaak ook met een ontbloot bovenlijf. We hebben een rondwandeling gedaan over het eiland. Gids Harvey wist superveel te vertellen. Toen we bij de school aankwamen waren wij super enthousiast over hoeveel spullen er wel niet in de school stonden. De deur van een lokaal was open, we zijn toen in het lokaal gegaan en in de klas gaan zitten, de vader van Inge speelde voor meester Wim. We hadden echt lol, totdat het schoolhoofd boos aankwam. Ddddat kan toch niet zei hij! Hij was een beetje boos…… maar als we 20 SRD betaalde was het weer helemaal goed en stond hij weer te lachten tegen de gids. Wat een kromme wereld toch af en toe :P
De gids vertelde dat als een dorp een dorpshoofd heeft en in dorpsverband leeft het herkend wordt door de overheid, een dorp wordt dan voorzien van een ziekenhuisje, een schooltje en er was zelfs een bibliotheekje. De bibliotheek was in samenwerking met de VPSI, dat is ook het stagebureau waar wij onze stage van hebben. Als we de mensen netjes goedendag zeiden in hun eigen taal, riepen ze allemaal wat terug. Sommige kinderen doken weg voor ons, maar andere waren ook weer heel brutaal door hun tong uit te steken. Maar er waren ook kleine schattige kindjes met van die mooie bruine kopjes met kroeshaartjes. De mensen hebben vaak twee kleine huisjes, een slaaphuisje en een kookhutje. Het kookhutje zit helemaal vol met keukengerei en je zit grote potten en pannen hangen. De pannen blinken ontzettend en dat komt doordat ze die in de rivier wassen en daarbij het ruwe zand gebruiken. De mensen vinden hun eten op en rond het eiland, echt knap.
Bij het dorpje zelf was ook een vakantie-oordje genaamd ‘Djamaica’. In een hutje kon je souvenirs kopen. Een aantal vrouwen kwamen meteen met Pani’s aan om ons aan te kleden, dat zijn de doeken die de vrouwen in de dorpjes dragen. Daarin doen de vrouwen alles, wassen en koken etc. Het draagt voor hen heel makkelijk want je hoeft het alleen maar om te knopen. Ik heb ook een hele mooie gekocht.
Na de dorpswandeling hebben we even geluncht en heb ik in mijn hangmat gehangen die tussen de bomen hing, dat is echt een leuk effect om tussen de bomen te hangen. De pret was alleen snel over omdat het hard ging regenen. Rond 4 uur was de regenbui gelukkig weer over en konden we nog een korte boswandeling doen. Met het bootje werden we aan de overkant van de rivier afgezet, waar we vervolgens het bos ingingen. Lekker een stukje gewandeld en ook veel gelachen. De gids gaf namelijk demonstraties voor de camera, bijvoorbeeld hoe de telefoonboom werkt en over een evacuatieplan. Ook was er een heuse ‘dirty dancing’ boomstam. Voor de gene die de film niet kennen, een grote dikke boomstam over een beekje heen waar je op kan dansen. Dat hebben we dan ook even gedaan natuurlijk en ‘I have had the time of my life’ gezongen. Na het avondeten begon het weer te regenen en begon het helaas regenen tot de volgende ochtend. Zondagochtend zijn we rond 11 uur weer vertrokken naar huis en om 5 uur kwamen we thuis aan. Wel fijn om na een tripje een keer op tijd terug in de stad te zijn. Zo konden we ’s avonds namelijk nog lekker even weg ;) Wat drinken bij ’t Vat en naar discotheek ‘Mystiek’ daar was ik nog niet geweest. De volgende dag was het tweede pinksterdag en waren we vrij.
Dinsdag en woensdag was ik alleen naar stage geweest, want Lisanne was ziek. Ik heb de laatste tijd altijd kleurpotloden en kleurplaten in mijn tas zitten. Na de huiswerkbegeleiding laat ik de kinderen lekker kleuren, sommige kinderen vinden het echt heerlijk om te kleuren en komen er ook echt om vragen. Ik heb ook gemerkt dat zodra ze merken dat er in mijn lokaal iets te doen is, binnen een korte tijd mijn lokaal zo vol zat met veel meer kinderen. Supergezellig! Sinds kort ligt er in mijn leslokaal ook meer speelgoed, puzzels, auto’s, blokken enz. dus daarom komen de kinderen ook steeds meer na het huiswerk na het lokaal. Al het speelgoed wordt dan te voorschijn gehaald, maar iedereen helpt wel gewoon mee met opruimen. Ik vind het super om zo met de kinderen bezig te zijn en ben blij dat er nu wat meer speelgoed beschikbaar is en de kinderen er lekker bezig mee kunnen zijn. Dat zijn echt van die momenten waar je super van kunt genieten. Dus het blijkt dat de kinderen zich binnen ook goed kunnen vermaken, maar als het echt heel warm en zonnig was dan nam ik ze het laatste kwartiertje ook nog wel mee naar buiten, want buiten spelen is ook heel belangrijk.
Ik had deze week ook een weggooi cameraatje meegonemen en de kinderen van mijn klasje zelf foto's laten maken. Ben benieuwd naar de foto's!

Aangezien ik een beetje achterloop was dit alvast het verhaal van Isadow, de rest volgt zo snel mogelijk!
Cadeautjes update:
Cadeautje 14: de bodylotion van Rituals die ontbrak nog ;)
Cadeautje 15: een lief klein schattig blikje appelmoes van de albert Heijn, wat ook erg lekker was
Cadeautje 16: zweeds puzzelboekje
Cadeautje 17: een lekker gezichtsmaskertje
Cadeautje 18: een papegaaien pen, tijd voor onzin volgens tim :p
Cadeautje 19: een noodles soepje, Tim dacht na al dat Surinaamse voedsel zal ik daar wel zin in hebben, maar ze hebben hier ook noodles soepjes, maar toch erg lekker!

  • 17 Juni 2009 - 08:07

    Julia:

    wat een heerlijk verhaal weer! even een tijdje geleden dat ik wat van je gehoord heb, is alles oké daar?

    ik kan me weinig voorstellen bij de hutjes en de mensjes die nog alles wassen en doen in het water, haha zo gek he, dat dat daar nog kan, verder heb je het wel leuk gehad volgens mij, en over 7 daagjes kom je thuis!

    ik krijg vandaag mn examenuitslagen, en ben super zenuwachtig! laten we op het beste hopen!
    nou nog veel plezier de laatste 7 daagjes, en we zien jou snel weer hier in het koude kikkerlandje!
    xjes!

  • 17 Juni 2009 - 14:06

    Annemiek:

    Hanneke!

    je tijd zit er al weer bijna op daar, zal wel gek voor je zijn om al weer bijna naar huis te gaan. het is vandaag hier ook weer lekker weer dus hoop voro je dat je in de zon thuis komt!

    liefs

  • 17 Juni 2009 - 14:21

    Jan:

    dag hanneke,
    zou ik de foto van hand plus schildpadei van je kunnen krijgen (tenminste 1 Mb) voor boekje voor kinderen in suriname over zeeschildpadden in Suriname. Bedankt.
    ik zoek nog meer foto's over zeeschildpadden in Suriname. Graag reactie!!
    jan.veltkamp@wur.nl

  • 17 Juni 2009 - 18:45

    Annemarie,tuttenclub:

    Hoi, bij jouw verhalen moet je altijd echt even gaan zitten. Wel heel erg leuk. Wat gaat de tijd snel, je komt alweer bijna terug. Een hele goede reis en tot ziens gr.uit prinsenbeek Annemarie Leroy en Charissa

  • 17 Juni 2009 - 20:00

    Ferdinand:

    Hoi Hanneke

    weer een mooie beleving zeg, gek zeg wat zijn die vijf maanden snel gegaan, want over een week ben je al weer thuis geniet nog van de komende dagen en tot snel
    groetjes Marlies en Ferdinand

  • 21 Juni 2009 - 16:30

    Anne:

    Ik blijf het erg leuk vinden om je verhalen te lezen over al je gave belevenissen!
    Toch ben ik wel blij dat je er straks weer bent. Nog eventjes ons best doen voor school en dan gaan we leuke dingen doen!
    Maastricht en je kamer inruimen :D Tot woensdag meis, en neem maar lekker wat zon mee!
    Dikke kuss!!

  • 22 Juni 2009 - 08:29

    Tante Louise:

    nog twee daagjes en je bent weer thuis
    wat is het toch allemaal erg snel gegaan maar je hebt wel een mooie levenservaring erbij toch....
    een goede terugreis toegewenst van tante louise ome jan en je neefie pieter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Hoi familie, vrienden en bekende! Tijdens mijn 9 weken durende reis door Azie waarin ik vrijwilligerswerk ga doen en rond ga reizen zal ik hier mijn belevingen schrijven. Ik wens jullie veel leesplezier, Liefs van Hanneke

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 62471

Voorgaande reizen:

16 Maart 2013 - 22 Mei 2013

Een nieuw avontuur; 9 weken Azie!!

03 Februari 2009 - 24 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: