Alweer 2 maanden in Suriname!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu Alweer 2 maanden in Suriname!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu

Alweer 2 maanden in Suriname!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

07 April 2009 | Suriname, Paramaribo

Wat gaat de tijd toch snel hier! Het blijft af en toe nog steeds vreemd, ik leef al gewoon iets meer als 2 maanden in Suriname, een land ver weg van ons eigen kikkerlandje! Soms blijft het ook gewoon nog lastig om aan mensen te omschrijven hoe het precies met je gaat en wat je voelt. Maar je doet zoveel indrukken op, je leert zoveel over je zelf en anderen, je leventje is voor een korte periode zoooo anders…… dan loopt je hoofdje wel eens over van emoties en gedachten.
Alles is en blijft ook nog steeds zo nieuw hier, je went wel veel aan dingen, maar toch blijf je nieuwe ervaringen opdoen! Wat natuurlijk heel super is :)!
Daarom zijn mijn verhalen ook vaak zo lang, ik wil jullie allemaal echt zo veel vertellen! En dan is het wel eens lastig om het kort te houden ;)
Ik hoor en lees vaak reacties, heb er even de tijd voor uit moeten trekken, en het was weer een lang verhaal, maar dan wel weer het is leuk om te lezen! Dus vind het tof om jullie reacties weer te lezen en dat jullie het leuk vinden om te zien en lezen wat ik hier allemaal meemaak! Tenminste dat hoop ik wel natuurlijk ;)

Deze week was wat minder hectisch en druk als de week ervoor.
Eerst even het vervolg op de het ziekenhuis en dokters verhaal. Dinsdagmorgen met het meisje van bijna 6, om half 9 naar ‘Health Control ‘ geweest om bloed te prikken. Het zag er daar heel netjes uit, ik ben met het meisje naar binnen geweest voor het bloed prikken, ze hielt zich heel groot! Ik moest daarna wel het watje aandrukken, meestal doet de zuster dat toch gewoon?
De volgende dag stonden we alweer om 8 uur bij de huisdokter voor de uitslag van het bloedprikken, de weesmoeder had daarvoor al een nummertje gehaald, dat schilde al. Het was een huisartsen praktijk op loopafstand van stage, zag er minder netjes uit, de wachtkamer zit buiten onder een afdak, heel klein met allemaal houten bankjes. Het was ook echt superdruk!! Na een half uurtje werd mijn nummertje omgeroepen, door een raam moest ik de gegevens van het meisje doorgeven. Na ongeveer weer een half uur wachten mochten we naar binnen, daar moesten we nog even wachten en uiteindelijk mochten we het dokterskamertje in. Het was een vriendelijk jonge vrouwelijke Nederlands sprekende arts. Ze begreep het briefje van kno-arts niet helemaal, want ze wilde ons ook echt niet doorsturen naar de kinderarts, dat vond ze overbodig en hij zou haar voor gek verklaren zei ze. De kno-arts was trouwens Cubaans. De huisarts legde ons duidelijk uit wat er aan de hand was. Haar ijzergehalte van het bloed moet omhoog, dan kan ze uiteindelijk wel geopereerd worden door de kno-arts.
Na een half uur bij de apotheek gezeten te hebben waren we om kwart over 10 weer terug, jaaa je moet er even de tijd voor nemen hoor ;)

Dinsdagmorgen ook met een ander meisje naar de tandarts geweest, dat was ook apart. Het was een praktijk op het plein van een school. Het was echt zon 10 vierkante meter en dus maar 1 ruimte, met wat stoelen, een bureau, en de tandarts stoel afgesloten van de rest van de ruimte enkel door een kamerscherm. Dus je hoorde alle leuke tandarts geluidjes! De tandenborstel moet mee naar de tandarts en de tanden moeten daar gepoetst worden. We moesten nog een half uurtje wachten, het meisje heeft behoorlijk zwarte tanden en door alle geluiden die ze hoorde werd ze nog zenuwachtiger! Ik hoop dat ik de komende maanden hier niet naar de tandarts hoef ;)
Toen weer meteen door na de vergadering met alle stagiaires, we hebben met zijn allen een planning gemaakt voor de paasvakantie, de kinderen hebben hier namelijk meer als 2 weken paasvakantie. We gaan dan extra stage lopen en leuke activiteiten doen.

Woensdagavond de eerste les van cursus semi 2 gehad, de woensdagavond les heet ‘Ladies Styling’.
We krijgen deze les dan ook van 3 vrouwen. In een uur en een kwartier kregen we superveel variaties op de basispassen aangeleerd, die allemaal heel vrouwelijk en sexy uitgevoerd moesten worden natuurlijk ;) Flink met de armen bewegen en met de heupen swingen :P
Ook wel leuk dat het een keer dansles is zonder de mannen.

Donderdagmorgen heerlijk uitgeslapen na 3 dagen vroeg opgestaan te hebben en op de bank voor de tv gehangen. Af en toe is het echt niets op de tv, maar als je op de goede momenten aan het zappen bent, kom je wel eens leuke films tegen :) Ook vrij nieuwe films die bijvoorbeeld in Nederland pas uit zijn of in de bios draaien. Daarna nog jawel, aan stage en school gewerkt en die middag samen met Lisanne ons heerlijk laten verwennen bij de schoonheidsspecialist!
Daar hadden we nou echt zin in! Voor ongeveer 26 euro kregen we een heerlijke gezichtsbehandeling van anderhalf uur. Stomen, crèmepjes, masker, massage en het iets minder prettige deel, de mee-etertjes verwijderen ;) Ik viel nog net niet in slaap tijdens het stomen!
Die avond verder gerelaxt, terwijl een aantal gingen dansen bij Havanna, dansen op de laptop gekeken. Heb toen namelijk samen met Lisanne en Inge de film ‘Dirty Dancing’ gekeken. Nou ik had de ‘time of my life’ hoor :P Hij blijft leuk!

Vrijdag samen met Lisanne een laptop dag gehad, namelijk samen van ongeveer 10 tot 5 aan school en stage gewerkt. Het was nodig, maar hadden wel veel gedaan gelukkig.
Die avond weer een ander restaurantje uitgeprobeerd, de ‘Zanzibar’, daar is de menukaart heel divers, van nederlands rookworst en bitterballen tot Braziliaanse kipstukjes. Ik had saté met friet genomen, helaas was de saté niet zo lekker. Maar het was wel heel gezellig, met een lekkere mojito erbij. Ook was Marjolein erbij, een meisje die sinds 2 weken als vrijwilligster bij ons op stage komt helpen. Voor haar superleuk natuurlijk als ze met ons mee kan, want ze is maar alleen.
Verder was het een feestweekendje, na het eten nog naar La Caff geweest en zaterdagavond naar Zsa zsa zu.
Zaterdagmiddag was het ook dansles, nu weer wel met de mannen. Ook is de les op zaterdag niet meer bij Broki maar bij een dansstudio in een winkelcentrum. Het was weer een leuke les, maar de pasjes worden steeds ingewikkelder ;)
We kregen ook nog een stukje aangeleerd van de ‘bachata’, een ander soort dans, waarbij je veel met je heupen moet meebewegen. Inge en ik moesten samen als dameskoppel dansen, en het leek wel Dirty Dancing net als in de film van een paar dagen ervoor. Erg close dus ;) Ben benieuwd hoe dat met een man gaat haha….
Zondag kwam een collegaatje van Inge en Moniek bij ons thuis ‘saotosoep’ maken, een Surinaamse soep met rijst, aardappelschaafsel, kip, taugé, en nog wat andere groenten, en de finishing touch het ei! Het is wel lekker, maat vult ontzettend!

Vandaag op stage een rustig dagje gehad met de kinderen. Omdat de kinderen woensdag al vakantie hebben, hadden ze geen huiswerk meer. Een tijdje terug heeft het kinderhuis een grote breedbeeldtelevisie als donatie gehad, die nu in het leslokaal hangt. De kinderen mochten vanmiddag lekker tv kijken, mooi om te zien hoe de kinderen kunnen genieten van alleen maar tv kijken. Ze kijken ook vaak naar Hindoestaanse zenders, van die vreemde films, snap niet wat ze er leuk aan vinden haha!

Verder staat er deze week nog niet zo heel veel op de planning, paaseieren knutselen met de kinderen, salsa dansen en Pasen vieren :p Zaterdag komen ook Hans en Paul aan onze docenten uit Nederland, in de week dat ze blijven komen ze ook op stage langs.

Zaterdag zijn ook de moeder en zus ingeruild voor Teun de vriend van Tessa, dus we hebben nu wat mannenpraat over de vloer, ook heel gezellig :) Kreeg vanmorgen al thee en tosti van hem, erg lief!

Alvast fijne Pasen, niet teveel chocolade paaseitjes eten he ;)!!

Bigi Brasa (dikke knuffel)!!

• 07 April 2009 - 04:15

Marleen:

Heey meiske!

Wat je elke keer weer schrijft klinkt super leuk, en volgens mij is het nog niet eens de helft! ;) heel veel plezier en succes de komende tijd nog! en je bent alweer bijna op de helft..... geniet ervan!

Liefs, Marleen

• 07 April 2009 - 07:40

Bram & Daniëlle:

Hannus!
    Alweer bijna op de helft meid! Gaat snel he!? Is dat fijn of vind je dat niet fijn? Nou in ieder geval veel plezier en succes weer verder daaro, maar dat lukt wel aan al je verhalen te lezen..tot horens! ;)

Kus
    Bram & Daniëlle

• 07 April 2009 - 08:48

Wieke:

goed te lezen dat de kids ook daadwerkelijk naar de tv mogen kijken en hij er niet alleen voor sier hangt.

en als je terug in Ned bent en de salsa mist, moet je het maar laten weten, want dan neem ik je een keer mee.

veel paasplezier daar

• 07 April 2009 - 08:54

Annemiek:

Heey Meid

2 maandjes alweer... wat gaat dat snel. al heb ik je ondertussen al weer 4 maanden niet gezien dus ik begin je wel te missen hoor!
    Fijne paasdagen;)

xxxx

• 07 April 2009 - 09:24

Cathy:

Ik vind het inderdaad nog steeds echt super om je verhalen te lezen! JE foto's vind ik ook echt super! Echt raar dat je al twee maanden daar bent! Genieten Genieten Genieten hoor! kuszz

• 07 April 2009 - 09:24

Cathy:

Bigi Brasa terug:):)!

• 10 April 2009 - 13:12

Julia:

hee meid!
    ik keek weer eens op je site, en las alweer je leuke verhaaltje,&kon het niet laten om even een reactie te sturen!

op dit moment is het hier heerlijk weer, het is lekker warm,en het zonnetje schijnt vol op!

vandaag ben ik lekker vrij, heb gisteren mn examen wiskunde gehad, bah! haha!

hmm zo te lezen gaat het bij jou ook prima!
    we hebben elkaar pas eigenlijk nog gesproken, maar niet echt precies over je dansen en je stage!
    echt leuk dat je zoveel danslessen volgd, als je terug komt mag je mij ook wel eens wat leren(A) haha!

toen ik las van de huisarts , schrok ik wel even, buiten een wachtkamer, wat raar zeg, ik kan me op dit moment echt niet voorstellen hoe er dat uit moet zien!
    die tandarts is ook wel een beetje een geval apart, maarja, zo beleef je ook nog eens wat he!!

nou eindelijk weer weekend, & bijna pasen!
    ik wens jou hele fijne paasdagen, maak er daar wat leuks van!, en ook jy, niet te veel paaseitjes eten he!

we spreken elkaar snel!
    dikke kus
    (L)(L)
    Julia

• 14 April 2009 - 19:14

Ina:

Hoi Hanneke,

Bedankt voor je leuke kaart vanuit Suriname, helemaal toppie!
    Gaaf hoor dat dansen, jammer dat we daar niet bij kunnen zijn!! Lijkt me geweldig om te zien.
    Heb je het taalgebruik al een beetje onder de knie? Al halverwege je stagetijd, gaat snel he. Maar als je het naar je zin hebt gaat alles snel. Geniet er nog maar even van. Maar we zullen blij zijn als je weer lekker in ons kikkerlandje bent. Nou het ga je goed, groeten aan je vriendinnen en af en toe lees ik waar je bent en wat je doet, erg leuk.
    Veel groeten vanuit de Brede Slagen, doeii.

• 15 April 2009 - 19:47

Marleen:

Hee Lieve Hanneke!

Ik heb vandaag 2 kaartjes van jou gehad! :D echt superleuk! hoop snel weer een interessant verhaal van jou te lezen! ;)

Liefs, Marleen

• 16 April 2009 - 16:00

Karin:

Hee Hanneke,
    Hartelijk bedankt voor je kaart, echt tof dat je ook aan ons denk en dat je daar allemaal tijd voor heb om kaarten te versturen, geweldig!!!!
    Je heb het echt naar je zin he? vooral dat salsadansen leuk!!
    Twee maanden alweer tjee wat gaat het snel, nog even en je kan al gaan aftellen. Nou meid geniet er nog van want voor je het weet is het weer voorbij.
    xxx de buurtjes