Afdansen, White Beach & Parimaribo Zoo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu Afdansen, White Beach & Parimaribo Zoo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu

Afdansen, White Beach & Parimaribo Zoo!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

30 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

Daar ben ik weer……!!
Het was weer een druk weekje! Gek eigenlijk om te zeggen, had niet verwacht dat ik het in Suriname druk zou hebben, want ja….. de indruk en het vooroordeel dat er is over Suriname is dat alles heel rustig en relaxed gaat. De meeste mensen leven en doen ook zo hoor!! Maar toch heb ik het best druk, wilde weg uit Nederland om een tijdje minder gestrest en druk te hoeven leven, en heb ik het nog best druk! Maar toch is het leuk druk hoor ;) en ik heb toch genoeg vrije daagjes :) Stage is natuurlijk vooral het gene wat druk is, maar daarnaast doen we ook nog best veel andere dingen. Salsa dansen, poetsen, wassen, koken, aan school en stage werken, uitstapjes, uitgaan etc. En daarnaast blijft er gelukkig ook nog tijd over om te relaxen! Ik geniet hier nog steeds met volle teugen van alles! Echt heimwee heb ik gelukkig niet, sommige meiden hier hebben wel eens dat ze echt een moment hebben dat ze naar huis willen, ik zou echt nog niet naar huis willen. Maar natuurlijk heb ik nog steeds wel eens momentjes dat ik me even wat minder voel, maar dan ga je ff lekker alleen op je kamertje zitten, of relaxen in de hangmat, salsa dansen of praten met de andere meiden en dan voel je je weer eens stuk beter! Ook helpen al jullie berichtjes heel erg, vind het super lief en fijn dat jullie zoveel reageren. Ook heb ik weer een paar lieve kaartjes gekregen! :) Van thuis een kaartje met de tekst, ‘zit het even tegen, chocolade helpt altijd’, en inderdaad mama bij vrouwen helpt het nog steeds goed! Ook van Annemiek een kaart helemaal vanuit Ghana, dat is helemaal tof, en een hele lieve konijnenkaart van mijn lieve oompie en tante. Dank jullie wel!
Op stage gaat het verder nog steeds zijn gangetje, van hot naar her rennen in het kinderhuis, de kinderen straffen en belonen (schreeuwen en knuffelen dus ;), lekker in de zon zitten terwijl de kinderen buiten spelen :P haha….. gein natuurlijk! Het is vooral hard werken, begeleiding en ondersteuning bieden en geven.
Lisanne en ik hebben de kinderen verdeeld over ons 3 (ook de andere stagiaire), in observatiegroepen, zodat we allemaal individuele kinderen hebben, die we kunnen observeren en gesprekken mee voeren, om de dossiers aan te vullen. Dus ik heb 15 kinderen, waar onder de kinderen die ik huiswerk begeleiding geef, waar ik de dossiers van bij moet werken. Ik vind het leuk dat we ons hiermee bezig mogen houden, het is een extra taak, die wel heel leerzaam is.

Dinsdagavond is ons eerste bezoek aangekomen, de moeder en zus van Dominique, verblijven voor bijna 2 weken op de bovenverdieping. Best gezellig bezoek uit Nederland, en weer even wat over Nederland te horen.
Donderdagmorgen had ik samen met Lydia en Jolien voor de eerste keer supervisie.
We hadden met onze supervisor afgesproken bij Krasnapolski, dat is een hotel in de stad. Daar hebben we een kennismakingsgesprek gehouden en afspraken gemaakt voor de volgende keren. In totaal hebben we nu nog 5 bijeenkomsten. Ik vind het wel fijn dat we supervisie hebben, dan kun je verhalen en meningen met elkaar uitwisselen met betrekking tot stage. En we hebben ook alle drie een andere stage, dus dat is ook zeer interessant. Mijn supervisor heeft ook in Nederland gestudeerd en gewerkt.
’s Avonds had ik samen met Lydia, Laive, Dominique en Inge danstest van de cursus semi 1. Deze test was een stukje ingewikkelder dan de vorige keer, nu moesten we namelijk ook de draaien doen. Je hebt een aantal verschillende draaien. Ik vind het makkelijker om de draaien samen met een man te doen, dan alleen. En als je een man hebt die goed leid, dan gaat het helemaal gemakkelijk :)
En gelukkig had ik tijdens de danstest een jongen die goed leidde en waar ik fijn mee kon dansen!
We waren allemaal toch wel een beetje zenuwachtig, en achteraf denk je was dat het nou :P
Tijdens de danstest dans je één nummer salsa en één nummer merengue. We hebben het gelukkig allemaal weer gehaald :) Er zijn tijdens de test 5 mensen die je beoordelen, de jongen waarmee je danst en nog 4 andere mensen, je moet minimaal 3 keer ja hebben van die personen om door te mogen, en ik had 5 keer ja. Dan heb je ook nog 3 kolommen waar je een kruisje in kunt hebben, style, partner en ritme, als je er een kruisje in hebt betekend het dat je daar nog extra aan moet werken, ik had alleen bij style een kruisje. Je moet bijvoorbeeld als je draait je arm omhoog doen en dan heel sexy die arm weer terug naar beneden doen ;) Ik zei tegen Tante Mien, de moeder van de dansleraar, ik doe dat zeker als een boerin, toen moest ze lachen, nee hoor, je draait alleen iets te snel en dan heb je iets minder de tijd.
Nu we 2 cursussen gedaan hebben krijgen we een certificaat en mogen we bij de basis en semi 1 lessen gratis mee doen. We hebben ons ook weer opgegeven voor semi 2, nu krijg ik op woensdag 1 uur les in lady styling en op zaterdag nog 2 uur les met partnerdans. Ik ben weer benieuwd!
Na het dansen nog even met Lydia en Laive naar de verjaardag van Cleon geweest, een jongen die we kennen van dansen. Het was er wel gezellig, maar zijn niet heel lang gebleven, want Laive is een beetje ziek ze heeft Dengeu (knokkelkoorts) dat heerst nu namelijk weer en ik moest de volgende dag vroeg mijn bed uit.
Vrijdagmorgen zijn Lisanne en ik namelijk met een meisje van bijna 6 van stage naar het ziekenhuis geweest. Dat meisje heeft heel snel oorontsteking, een bacterie in haar hoor, we moesten dan ook naar de kno-arts. We hadden geen afspraak op tijd, hier moet je je gewoon melden tussen 7.00 en 11.00 uur en je wordt geholpen op binnenkomst. Dus wij waren netjes om kwart over 7 al in de wachtkamer, zodat we zo vroeg mogelijk aan de beurt waren. We moesten eerst in de wachtkamer wachten, na 10 minuten kon je in de rij voor de balie gaan staan om je aan te melden. Nog even later mochten we de airco wachtruimte in en moesten daar op een bankje gaan zitten, 10 min later moesten we weer naar bankje iets verder en uiteindelijk om half 9 mochten we dokterskamer in. De (blanke) vrouwelijke arts sprak alleen Engels, de zuster die erbij zat sprak wel Nederlands. Ons was niet verteld waarom we precies naar de dokter moesten, het bleek dat we de uitslag van een bloedonderzoek kregen, hier was alleen iets niet helemaal goed mee. Het meisje moet namelijk uiteindelijk geopereerd worden. De arts schreef een verwijsbriefje voor de huisdokter, want we moeten nu eerst naar de huisdokter die weer een verwijsbriefje moet schrijven voor de kinderarts
En deze moet weer medicijnen voorschrijven….blablabla, hoe omslachtig is dat dan :S
Vanmorgen (maandag) zijn we naar de huisarts geweest voor het nieuwe verwijsbriefje, blijkt dat deze vind dat er te weinig bloedonderzoek gedaan is en moet er dus opnieuw bloed geprikt worden. Dus morgen gaan we weer heel vroeg naar het prikcentrum om dit te laten doen. We zijn dus nog wel even bezig!! Ook gaan we daarna met een ander meisje mee naar de tandarts.
Vanmorgen zijn we ook nog even naar het MOB (medisch opvoedkundig bureau) geweest, omdat we voor een paar meisjes logopedie willen regelen. De logopediste moest al terug zijn van vakantie maar was nog steeds niet aanwezig en waarom wisten ze niet, maaaaar misschien was zij er woensdag weer dus dan moesten we maar even bellen. Dus….. dit duurt ook nog wel even denk ik zo.

Vrijdagmiddag zijn we met z’n allen naar ‘Fort Zeelandia’ geweest, dat is een fort aan het water waar vroeger de slaven werkten en de schepen aankwamen. Er is tegenwoordig een museum ingebouwd, daar is veel te zien over Suriname, bijvoorbeeld voorwerpen die de verschillende bevolkingsgroepen gebruikte en gebruiken. Ook lagen er opgezette dieren en gedroogde vlinders in een kast, supermooi! Het was leuk om te zien! : ) Iets meer als een uurtje lopen ben je er al doorheen, maar we hebben toch weer even educatief gedaan!
’s Avonds zijn we lekker Hollands bij het pannenkoekenhuis wezen eten, lekker hoor die pannenkoeken : ) Maar toch zijn die van jouw lekkerder hoor papa ;)
Ik had een lekkere met spek, kaas, ui en champignon, en samen met Moniek heb ik een bananensplit gedeeld en dat was ook smullen en smikkelen.
Na het eten zijn we weer naar Broki gegaan, omdat Moniek, Tessa en Lisanne nu af moesten dansen van de basis. Zij hadden het ook gehaald! Omdat ze het gehaald hadden had ik getrakteerd op een heerlijk stuk chocoladetaart, lief van mij hé :p

Zaterdag was ook een superleuk dagje! We zijn die dag eindelijk naar White Beach geweest. Dat is een aangelegd strand aan de Suriname rivier. De rivier is voor een gedeelte afgezet met een net, waar je kunt zwemmen. We gingen er met de bus naar toe, het was iets meer als een uurtje rijden, onderweg kwamen we langs stukken die we nog niet gezien hadden. Het blijft leuk wat je onderweg allemaal ziet! Ook passeerde we het plaatsje Domburg, het was alleen vrij klein geloof ik.
We hadden met zijn alleen een hutje gehuurd aan het water, in dat hutje konden we onze spullen kwijt en lekker onze hangmatten ophangen. Het water was lekker warm, maar niet helder. Suriname is geen strandland, daarvoor moet je echt naar een ander land. Maar zo op deze manier is het ook goed te doen! Ik heb lekker met mijn handdoekje op het zand liggen zonnen, niet verbrand gelukkig wel weer beetje verkleurd. En ’s middags ook even een dutje gedaan in mijn hangmatje!
Die avond had Tessa afgesproken met haar achternicht, zij woont al 3 jaar in Suriname. We gingen eerst wat drinken bij het Vat en daarna stappen tot half 5 bij ‘Zsa Zsa Zu’, het was weer een hele gezellige avond! We kwamen de Nederlandse mariniers weer tegen, ook die ene uit Breda.
We hadden ook nog een tweede zaaltje ontdekt, daar wordt veel salsa en merengue gedanst. Ook nog samen met Surinaamse mannen op de dansvloer gestaan, erg leuk!

Zondag eerst heerlijk uitgeslapen en daarna samen met Moniek en Inge naar Parimaribo Zoo geweest. Dat was ook heel erg leuk! Het was niet heel erg groot, maar er waren toch redelijk wat dieren. Aantal soorten apen, veel verschillende soorten vogels, struisvogels, reuze cavia’s, een otter, schildpad, slangen, krokodillen, maar ook een kinderboerderijtje met ezels, cavia’s, konijnen en geiten. Ik vond het erg leuk om naar de apen te kijken op het apen eilandje, deze waren erg grappig, hoe ze aan de touwen slingeren. Ze liepen zelfs op twee poten, net kleine mensjes :P
Moniek en ik voelden ons ook weer even echt kind in de grote speeltuin en hebben heerlijk gewip-wapt! De entree was ook ontzettend goedkoop, 5 SRD namelijk!!
Die avond hebben we met iedereen weer een keer bij Blauwgrondje gegeten, een wijk in Suriname waar de Javanen wonen en deze kunnen heerlijk koken. Ik heb Gado Gado gegeten, dat is kousenband, taugé, ei, kip en witte rijst. Ook een bakabana op, die blijven lekker met pindasaus!
Je krijgt superveel eten voor heel weinig geld, mijn supervolle bord kost 12 SRD, minder als 4 euro dus! De pindasaus is wel pittig hier hoor!

Nou ik ga nu maar weer eens een einde maken aan mijn verhaal, want krijg toch al te horen dat ze zo lang zijn ;)
Ik baal er wel een beetje van dat afgelopen weekend de tijd omgegaan is in Nederland hoor, voor jullie is het natuurlijk heerlijk, eindelijk lente en hopelijk wat beter weer, ’s avonds wat langer licht, dat is natuurlijk fijn! Maar nu schilt mijn tijd wel 5 uur met jullie tijd, dat is wel weer iets minder als je contact met thuis wilt hebben want je moet dan toch rekening houden met die 5 uur verschil. Maargoed daar wennen we ook wel weer aan, heb al aan zoveel dingen moeten wennen dus dit kan er ook nog wel bij hoor!

Ook nog even een update van de cadeautjes van Tim, voor de nieuwsgierige onder ons ;)
Cadeautje 6 was een sudoko puzzelboekje, ik doe dit nooit maar ik moest het maar eens proberen, en heb er al eentje geprobeerd hoor! Nummer 7 was een leuk olifantje waar een knijpertje aan zit voor een foto, van hem bijvoorbeeld, maar die heb ik niet bij me Tim, dus die zal je dan moeten opsturen haha. En nummer 8 was een lekker zakje Red Band snoep, en heb nog over dus kan heel zuinig doen met lekkere snoepjes : )

Ik ga nu lekker slapen, want moet er morgen dus weer vroeg uit!
Het weer is nog steeds heel warm! Alleen nu is het toevallig net even gaan regenen.
Hoorde op het RTL 4 nieuws wat hier iedere avond iets na achten op tv komt, dat het in Nederland ook redelijk mooi weer gaat worden. Het NOS Journaal komt ook daarna, dus blijf toch een beetje op de hoogte!

Liefs van mij en tot volgende week!!

  • 31 Maart 2009 - 03:52

    Marleen:

    He meis, wat een leuk verhaal weer! :) veel plezier op stage van de week! spreek je snel!

    Liefs, Marleen

  • 31 Maart 2009 - 08:32

    Bram:

    Als je het zo druk hebt dan ligt dat toch echt aan jezelf..landen uit de richting zijn veelste warm man om je druk te maken..ik deed dat ook de eerste maand..daarna dacht ik bij mezelf als ik zo doorga kom ik moeier terug als dat ik gegaan was!! Trouwens weer een behoorlijk lang verhaal..maar wel leuk! :)

    veel plezier nog daar!

    Kus
    Bram

  • 01 April 2009 - 21:33

    Papa:

    Ik ben blij om te lezen dat je in iedergeval geen heimwee hebt. Dat komt waarschijnlijk omdat we ook regelmatig skypen.Groetjes, ook van je moeder, Tom en Sander en tot de volgende keer

  • 02 April 2009 - 19:52

    Tessa:

    Hey lief huisgenootje van me!!!

    We genieten samen van Suriname en ben nog steeds jaloers dat jij een douche op je kamer hebt en ik alleen een 'wasbakje' :-P

    nog meer dan 80 dagen en dan lopen we samen hand in hand de douane weer uit!! allebij voor ons doen met een bruine kleur en een hele bundel aan ervaringen!

    lief kusje je huisgenootje

  • 04 April 2009 - 20:23

    Ferdinand:

    hee Hanneke
    leuk om je verhaal te lezen zo blijven we goed op de hoogte wat je allemaal mee maakt en zo ben je toch weer een beetje dicht bij.ik ga zo naar mijn bedje toe morgen vroeg op om in de rij te gaan staan voor kaartjes van het parkfeest veel plezier en tot je volgende verhaal groetjes Marlies en Ferdinand

  • 05 April 2009 - 10:20

    Annemiek:

    Heey!

    fijn dat mijn kaartje is aangekomen... ik heb jou kaartje ook gehad!

    Je hebt genoeg te doen lees ik alweer... ik ben sinds dit weekend weer in NL en het is onwijs wennen dus geniet daar maar van alles!

    xxxx

  • 06 April 2009 - 09:05

    Carmenza:

    Nou heb er weer een uur voor uit moeten trekken hoor, wat kan jij lullen zeg..;) Maar wel leuk om te lezen, zo blijven we bij van jou avonturen daar in Suriname!
    Wat grappig dat je gewoon NOS en RTL 4 hebt, jij blijft dus wel op de hoogte van alles wat zich hier in NL afspeeld! Ook hier in het zonnetje deze week goed doorgebroken. De terrassen zitten weer bomvol, en de zonnebrillen / slippers en t-shirtjes zijn weer uit de kast gehaald! Oké, vandaag weer wat bewolking, maar het blijft geen feest hé in Nederland ;).
    Ik wacht op je volgend verhaal! Een fijne week toegewenst.
    Kus Carmenza

  • 06 April 2009 - 18:53

    Franklin En Beata:

    hoi even een berichtje we volgen nog alles van je.En we zien dat je het nog prima na je zin heb.Het is wel een druk leven in suriname maar de tijd gaat wel heel snel zo. Nog heel veel succes met alles dikke kus de kaart is onder weg groetjes franklin en beata en tom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Hoi familie, vrienden en bekende! Tijdens mijn 9 weken durende reis door Azie waarin ik vrijwilligerswerk ga doen en rond ga reizen zal ik hier mijn belevingen schrijven. Ik wens jullie veel leesplezier, Liefs van Hanneke

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 62498

Voorgaande reizen:

16 Maart 2013 - 22 Mei 2013

Een nieuw avontuur; 9 weken Azie!!

03 Februari 2009 - 24 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: