Het pakketje!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu Het pakketje!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu

Het pakketje!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

23 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

Hier weer even een update van mijn leventje in Suriname….
Stage gaat nog steeds prima, ik ben er goed gewend en mijn takenpakket wordt ook steeds breder. Er blijven nieuwe ontdekkingen, leuke en leerzame, maar ook nog dingen waar ik me over blijf verbazen en zelfs moeilijk vind om naar te kijken.
Onze uren als de kinderen aanwezig zijn, zijn nog steeds van half 1 tot en met 6 uur. Maar op sommige dagen zijn we bijvoorbeeld al om 10 uur aanwezig, om te vergaderen, in kantoor te werken of dingen te bespreken.
De kinderen hechten echt zoveel waarde eraan dat je aanwezig bent. Ze komen vaak even knuffelen, ze moeten die knuffel tenslotte van iemand krijgen!
Ik heb nu nog 7 kinderen in mijn huiswerkgroepje, dit waren er eerst 9, maar 2 zijn weg uit het kinderhuis. Dat waren namelijk kinderen van een weesmoeder, en deze moeder moest deze week met haar kinderen vertrekken, best heftig. Je merkt wel dat de kinderen van mijn huiswerkgroepje het meest naar me toe trekken, daar heb je tenslotte veel persoonlijk contact mee.
Woensdag zijn Lisanne voor de eerste keer op de fiets naar stage geweest, moet nog steeds wennen aan het links rijden, en het verkeer is echt superdruk! Maar het is op zich best te doen! In ieder geval wel sneller als met de bus!

Donderdagavond had ik weer salsa les, het dansen is echt leuk, lekker ontspanning, je kunt ook alles van stage een beetje van je af zetten. Nu zijn we echt met de draaien bezig, dus moet wel uitkijken dat ik niet duizelig wordt ;)
Vanavond nog 1 les van semi 1 en dan a.s. donderdag alweer danstest. Of dat we meteen doorgaan naar semi 2 weten we nog niet, ivm met de drukke schema’s van het bezoek van iedereen. (niet van mij, maar dat wisten jullie al wel ;) ) Dinsdag komen de moeder en zus van Dominique al en vanaf dan hebben we eigenlijk zo’n beetje constant bezoek van alle vriendjes en ouders van iedereen, natuurlijk ook heel gezellig, maar ook wel weer rekening houden met dingen en mensen die je nauwelijks kent. Maar dat zal hopelijk allemaal wel goed komen!

Vrijdag morgen ben ik met Lisanne op pad gegaan voor onze pakketjes.
Papa en mama hadden al op 19 februari (papa’s verjaardag) een pakketje vanuit Nederland voor me opgestuurd. Maar dat bleef maar duren! De postbode komt hier af en toe op zijn brommertje langs op post te brengen, vaak komt hij als er een redelijk stapeltje is (sommige hier krijgen best veel post haha) Maar over het algemeen is het zo dat hij denk ik komt wanneer het uitkomt. En de week dat het zoveel geregend had was hij ook niet gekomen. Ik heb vorige week 2 lieve kaarten gekregen van Oma en Anne, dankjewel :) was er superblij mee!
Maar in Nederland krijg je bericht over een pakketje, hier was dat volgens de vrouw bij het postkantoor in de stad ook wel, maar ze wist niet te vertellen waarom we dat dan niet gehad hadden. Slecht geregeld allemaal denken we dan maar ;) of tja… het is Suriname :p
We waren namelijk maandag al bij het postkantoor in de stad geweest, zij stuurde ons naar een postkantoor bij de haven, daar komt alle lucht en scheepsvracht binnen. Ook megadozen die verscheept worden, niet normaal wat mensen ontvangen en versturen, ik zag zelfs autobanden voorbij komen. De vrouw bij de klantenservice had onze namen opgezocht in de computer maar daar stond niets in, toen belde ze iemand en die gaf een nummer van mijn pakketje. Ik kon in de rij gaan staan, eenmaal vooraan bij de balie bleek dat ik echt mijn legitimatie nodig had, en mijn paspoort ligt altijd veilig in de kast! En lisanne haar pakje bleek toch bij het postkantoor in de stad te liggen, want dat was een stukje kleiner. Terug naar huis, legitimatie halen en weer opnieuw in de rij, het was gelukkig niet druk ;) Ze hadden mijn doos gevonden :) Toen moest ik eerst 12,50 SRD betalen, douane kosten of iets dergelijks. En EINDELIJK had ik dan mijn doos!!
In de auto heb ik hem meteen opgemaakt, een doos uit Nederland daar wordt je echt blij van :)
Mijn moeder had leuke kleur en knutselspulletjes gekocht voor de kindjes, dankjewel mama!
Ook zat er chocolade en heel veel mentos in, tandpasta, een tekening van Tom, foto’s en twee broeken van mijzelf!
Als iemand toevallig een pakketje op wil sturen ;) meld het dan maar wel even voordat hij ook weer weken op het postkantoor ligt. Want dit pakketje had ik waarschijnlijk 3 weken eerder al af kunnen halen.

Vrijdagmiddag zijn Lisanne en ik nog naar het bezoekuur bij stage geweest. op vrijdagmiddag tussen 4 en 6 mogen de ouders op bezoek komen.
Ik heb 2 vaders, een moeder en een tante gesproken.
Echt mooi om te zien hoe de kinderen genieten als hun papa of mama er is. Maar toch vinden sommige het wel weer een beetje moeilijk.
Voor de kinderen waarvoor er wel bezoek komt is het superfijn! Er zijn namelijk ook veel kinderen die niet of nauwelijks bezoek krijgen. Ze wonen of te ver weg, zijn overleden, mogen niet komen, of in het ergste geval bijvoorbeeld in de gevangenis. Een meisje riep mij ook zachtjes en zei, juf mijn grote broer zou eigenlijk langs komen, maar hij moest toch weer voetballen, dat vind ik echt jammer. Best zielig als zo’n meisje dat zit te vertellen.
Met de vaders heb ik een tijdje gesproken, één sprak alleen Engels en soms heel zacht zodat ik het bijna niet kon verstaan, die man had gewoon echt de tranen in zijn ogen staan, dan merk je dat je jezelf echt sterk moet houden op zo’n moment.
De andere vader vertelde heel openlijk zijn verhaal, dat het beter was zo op dit moment en dat hij blij was dat er goed voor zijn kinderen gezorgd wordt.

Vrijdagavond bij de basis dansles van Tessa, Moniek en Lisanne wezen kijken. Zij hadden toen ook bij ons gefilmd, dus dat heb ik nu even bij hen gedaan.
Was erg leuk om te kijken. Na de les nog een tijd staan praten met onze dansleraar, echt een leuke vent haha, die kan echt mauwen :p
Daarna nog lekker op stap geweest met zijn allen bij ‘La Caff’, die met het op de stoep dansen.
Zaterdag hebben we toen allemaal lekker lang uitgeslapen, boodschappen gedaan en in de zon gezeten!
Zondag hadden Lisanne en ik weer een uitstapje met stage.
De kinderen van het kinderhuis waren uitgenodigd op een verjaardag van een tweeling die 1 jaar werd. Wat was dat een rijke familie ;)
Die kinderen werden pas 1 jaar en het was echt een mega party! Er was familie en al onze kinderen.
Maar ze hadden bijvoorbeeld een trampoline gehuurd, een groot springkussen met glijbanen, ballenbak, een suikerspinnenman, DJ, een treintje wat rondjes reed.
En natuurlijk superveel te eten en te snoepen!
Donut happen, loempia’s, kroketjes, softdrink in overvloed, om 3 uur buffet van nasi en bami enzo, snoep, chips, suikerspinnen, 2 megataarten, ijs etc.
De kinderen hebben zich dan ook flink volgepropt, we hebben wel geprobeerd het een beetje in de gaten te houden, maar is wel moeilijk want het was er best groot en je kunt dan niet constant alle kinderen in de gaten houden. Lisanne en ik waren namelijk deze dag samen met 43 kinderen op pad, echt veel kinderen! Maar het is eigenlijk allemaal heel goed gegaan!
Het was in een soort buurtcentrum met een podium.
Onze kinderen hebben ook optredens gedaan voor de mensen daar, zingen en dansen. Ook werd er een stoelendans gedaan met alle kinderen.
Toen we wegingen kregen de kinderen allemaal een tas met spulletjes erin, superleuk!
Lisanne en ik kregen ook een tas, er zaten schrijf en tekenspulletjes in, maar ook een handdoek waar opstand ‘with love en dan de namen van de tweeling’.
We werden door hen met de bus opgehaald en thuisgebracht, toen we om half 5 naar huis gingen hebben we de mensen heel erg bedankt voor de superleuke en gezellige dag en benadrukt dat de kinderen het heel erg naar hun zin gehad hebben.
Ik was wel echt kapot toen ik ’s avonds thuis kwam!

Dan ga ik nu een eindje maken aan mijn verhaaltje!
Zometeen weer naar stage en vanavond weer salsa dansen.
Weer een dikke kus van mij!


  • 23 Maart 2009 - 14:33

    Tante Toos:

    bedankt voor je mooie kaart. fijn dat je het zo naar je zin hebt daar. geniet er maar fijn van!!groetjes ome jan en tante toos

  • 23 Maart 2009 - 15:05

    Bram:

    Nou jij verwent die kinderen wel zeg!! :)

  • 23 Maart 2009 - 17:20

    Annemarie:

    Jullie hebben het daar flink druk lees ik, maar je hebt het ook heel erg naar je zin, dus dat is heel fijn. Geniet ervan.
    gr.Annemarie (vd tuttenclub)

  • 23 Maart 2009 - 17:54

    Wieke:

    leuk je stageverhalen te lezen. nog binnenlandse tripjes van plan?

  • 23 Maart 2009 - 20:10

    Stephanie:

    Leuk verhaal weer Hanneke.
    Ben blij dat je je 'doos' eindelijk hebt! Lijkt me superleuk dat je dan weer spulletjes vanuit NL ziet en ook weer een uitbreiding van je garderobe :) Ideaal!
    Leuk uitstapje met de kids, nu snap ik waarom je zondag naar stage moest toen ik je sprak op msn ;)
    Zijn zo te horen idd mensen met geld geweest, wat een openbaring voor de kids! Ze hebben groot gelijk dat ze zich lekker volgepropt hebben met al dat lekkers :p
    Héél veel succes donderdag met je danstest!!! Ik denk aan je!

    Veel liefs, Dikke KUS Steef!
    We skypen snel weer! :D

  • 23 Maart 2009 - 20:29

    Ria:

    hoi hanneke
    fijn om te horen dat het allemaal zo goed gaat met je daar in suriname.
    Ik vond het ontzettend leuk om je via skype te zien toen ik bij tom op zijn verjaardag was.
    wat een uitvinding zeg...............

    he meisje geniet er verder van want voor je het weet...................

    kus ria

  • 23 Maart 2009 - 20:42

    Tim:

    Hej lieverd,

    Het klinkt alsof je het steeds drukker hebt! Ik weet nog goed hoe leuk ik het vond om pakketjes te krijgen dus ik stuur jou er binnenkort ook ééntje op. Zou jij mij je adresgegevens kunnen geven via de mail? Als je nog dingen hebt waarvan je zegt dat je ze graag wilt hebben dan hoor ik dat ook graag! Dikke kus verder.

    Liefs Tim

  • 24 Maart 2009 - 08:13

    Franklin En Beata:

    hoi hanneke bedankt voor je kaart avonden het erg leuk heel succesmet de stage en veel plezier en nog gefeliciteerd met tom en een dikke kus van ons franklin en beata

  • 24 Maart 2009 - 14:31

    Joyce:

    Hey Hanneke!
    Leuke verhalen heb je hoor! Jij verveelt je niet zo te lezen! :) En wij hoeven ons ook niet te vervelen met die verhalen van jou ;) haha
    nou geniet er nog van he!
    xxx Joyce

  • 24 Maart 2009 - 18:28

    Carmenza:

    Hoi hoi..wat leuk je verhaal weer te lezen! Heb er even de tijd voor moeten nemen ;). Dat feest klinkt wel goed, jeetje, rijke Surinamers als ik het zo hoor! Zo te lezen geniet je nog steeds ontzettend. Houwe zo!!!! XXX

  • 24 Maart 2009 - 19:27

    Mama:

    hoi hanneke fijn dat het zo goed gaat op stage. en dat de kinderen het zo fijn vinden dat je er bent. fijn dat je de ontspanning uit salsa dansen kan halen na al het drukke werk in het weeshuis. fijn dat de doos er nu is. het was weer een leuk verhaal om te lezen. groetjes mama

  • 25 Maart 2009 - 17:48

    Tante Marie-louise:

    hey hanneke
    wat een verhalen over jou wel erg leuk om te lezen
    en nog bedankt voor je lieve kaart
    met mij gaat het wel redelijk de kuren slaan aan dus dan komt het wel weer goed
    laten we daar vanuit gaan toch.
    nou lieverd heel veel plezier daar we houden van je.
    dikke kussen van tante louise en ome jan en je neefie pieter

  • 29 Maart 2009 - 09:31

    Jacqueline En Broer:

    Hallo Hanneke, nog bedankt voor de kaart die je ons toestuurde.
    Wij hopen dat je een leuke tijd hebt daar en je er veel van geniet,al zal dat niet altijd vanzelf zijn.
    groetjes en kusjes van Jacqueline en Broer.
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 29 Maart 2009 - 14:16

    Karin (de Buuf):

    Hee Hanneke,
    Jeemig wat een verhalen kan jij schrijven zeg, ben zo ong. van de dag dat we terug zijn uit Spanje al aant lezen haha(grapje)Had je me krabbel nog gelezen?
    Lekker he die chocolade uit nederland en gelukkig dat die doos toch nog terecht is gekomen.
    Dus als je weer hier in Nederland terug bent kan je mij salsa-les geven? echt leuk dat je dat daar doet!!
    Ik heb ook de foto's van je tatoe gezien, poeh spannend hoor wat dacht je hier kan pa en ma er niks van zeggen en als ik weer terug ben kunnen ze hem niet meer uitgummen haha sniekie hoor.Nou meid geniet er nog van, ik ga een eind aan me verhaal maken anders wordt ie net zo lang als die van jou hihi
    groetjes en x Karin

  • 30 Maart 2009 - 15:17

    Barbara:

    Hey Hannus, weer een flinke preek ;),. Echt heel erg leuk! Ik heb je kaartje ontvangen echt heel erg lief dank je wel!
    Wil je mij ajb nog een x jou adres mailen?
    Afgelopen week ben ik in Parijs geweest met school.. Was wel nice! Moet je anders maar even op mijn hyves kijken voor de foto's :),.
    Je tattoo is koel trouwens! :D,.
    ik spreek je snel weer he mop!
    HvJ! uitkijken!
    KuSs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Hoi familie, vrienden en bekende! Tijdens mijn 9 weken durende reis door Azie waarin ik vrijwilligerswerk ga doen en rond ga reizen zal ik hier mijn belevingen schrijven. Ik wens jullie veel leesplezier, Liefs van Hanneke

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 62500

Voorgaande reizen:

16 Maart 2013 - 22 Mei 2013

Een nieuw avontuur; 9 weken Azie!!

03 Februari 2009 - 24 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: