Na regen komt zonneschijn…. en Holy Phagwa! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn…. en Holy Phagwa! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn…. en Holy Phagwa!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

15 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

Het was weer een apart weekje!
Toen we zondagavond van ons geweldige avontuur terug kwamen regende het echt keihard ook in Paramaribo! En tot en met donderdag is het zo’n beetje bijna aan één stuk blijven regenen. Vooral de eerste paar dagen van de week, af en toe was het ff droog. We werden op het laatst wel een beetje moe van de regen, continu regen gaat echt vervelen. Het was wel ff een weekje minder warm dat is op zich ook wel lekker. Alleen het nadeel is weer dat het heel vochtig is, kleding die je wast enzo droogt slecht. Het was ook veel met de taxi, want om bij de bus te komen moest je door de straat die flink modderig en plasserig was en fietsen was natuurlijk helemaal niet mogelijk. Ook doordat veel straten onder gelopen waren. Lisanne en ik zijn maandag gewoon naar stage gegaan, maar toen we aankwamen bleken alle kinderen gewoon al thuis te zijn. Ik vroeg moesten jullie niet naar school?? Nee juf, de school is onder gelopen dus we werden weer naar huis gestuurd. De scholen zijn hier ook heel anders als in Nederland, veel open ramen en open stukken, ook kan het vaak gebeuren dat het lager ligt waardoor het gewoon onder loopt. Het afvoersysteem op de straten is ook heel slecht en er zijn weinig putten aanwezig waardoor het water niet weg kan en als het dan blijft regenen wordt het alleen maar erger. We zijn toen nog even op stage gebleven om wat orde in de chaos te brengen. Kantoor was ook gesloten, dus onze stagebegeleidsters waren niet aanwezig, ook de andere stagiaire niet. Veel mensen konden niet van huis door de wateroverlast. Je merkt dat als de kinderen een hele dag thuis zijn en er verder weinig mensen aanwezig zijn behalve de weesmoeders dat het dan best wel een rommeltje is. Veel kinderen lagen op bed of waren op hun kamer bezig. Maar het was ook een zooitje op de gangen en dergelijke. We hebben gezorgd dat er wel wat opgeruimd werd. Ook natuurlijk gezellig geknuffeld en gekletst met de kinderen, dat vonden ze heel erg leuk. Ze hadden denk ik niet verwacht dat wij wel langs zouden komen. De oudere meiden gaven ook aan dat super leuk te vinden omdat het veel leuker is als er stagiaires zijn.
Een ouder meisje heeft toen ook mijn haar gevlochten, jullie zullen het wel op de foto’s zien! Ze trok behoorlijk hard ;) De meiden vinden het heel leuk om met je haar bezig te zijn! Ze vragen ook regelmatig juf mag ik uw haar binden.
Rond 3 uur hebben we toen toch maar weer de taxi gebeld, op de terugweg reden we toen met de taxi echt door een gedeelte van de stad wat echt onder water stond! Best wel grote villa huizen stonden ver in het wateren auto’s werden door andere auto’s uit het water getrokken omdat ze te ver in het water stonden. Straten waren niet meer zichtbaar, het onderscheid tussen straat, berm, tuin was gewoon niet meer te zien. Verkeers en straatnaamborden stonden nu zomaar ergens.
Ik was echt verbaasd aan de overvloed van water. Lisanne heeft het op film gezet, en ze zei ‘Dan heb je een dikke villa, en sta je onder water’. Ik moest daar best om lachen, maar toen we in zulk hoog water reden dat het gewoon de auto binnenkwam en ik echt met mijn voeten in een hele dikke laag water stond kwam ik echt niet meer bij van het lachen. Gelukkig kon Marlon onze taxi chauffeur er ook nog om lachen, die vond het vooral heel grappig hoe wij reageerden. Bij ons thuis hebben we met bekertjes de auto leeg geschept, en kregen we als beloning van Marlon een zak bananenchips :) Bofkonten zijn wij toch :P

Dinsdagmiddag gingen we met de stagekinderen met de bus naar een tent bij een sportcomplex, daar waren meerdere kinderhuizen aanwezig en was er al een klein feestje voor de kinderen ivm ‘Holy Phagwa’. Dat is een Hindoestaans feest en hier in Suriname ook een nationale feestdag. Het wordt door heel veel mensen gevierd. Aangezien ik bij een Hindoestaans kinderhuis stage loop vierden wij het natuurlijk ook met de kinderen.
Het werd door meerdere mensen gesponsord. We kregen eerst natuurlijk eten, daarna mochten de kinderen in verschillende leeftijdscategorieën op het podium komen om te dansen. Super leuk om te zien hoe de kinderen dansten, van de allerkleinste tot de grotere toe. Ze kregen ook allemaal leuke prijsjes en cadeautjes. Een meisje van stage heeft ook alleen opgetreden superknap. Het laatste uurtje was het gewoon ‘disco’ op het podium. De kinderen hadden het super naar hun zin, zelfs alle jongens stonden fanatiek mee te dansen, dat is in Nederland niet altijd ;)
De stagiaires moesten natuurlijk ook mee dansen! Het was echt leuk om met de kinderen te dansen en te zien hoe de kinderen genieten! We kregen ook een cadeautje omdat we zo goed mee dansten haha!

Dinsdagavond zijn Inge, Tessa, Cindy, Imke, Laive, Lydia en ik naar de Havanna Lounge geweest. Daar was een feest, ‘DJ Quintino’ kwam draaien, DJ uit Nederland van het liedje wat iedereen wel kent, ‘Parapapa’ en nog een paar andere DJ’s zoals ‘Gilly Gonzales’. Was echt een superleuk feestje!
Er sprak me ook een jongen aan en die vroeg, kom jij uit de Haagse Beemden? Hij bleek vlak bij ons in de wijk te wonen en herkende me, super grappig, hij was met de marine in Suriname.

Woensdag was het echt ‘Holy Phagwa’. De kinderen waren deze dag ook gewoon vrij van school doordat het een feestdag is. Om 1 uur werden we met 2 busjes opgehaald en gingen we naar een huis van een familie midden in het centrum om Holy Phagwa te vieren. Deze familie nodigt ieder jaar de kinderhuizen uit om met hen het feest te vieren. We kregen eten, drinken en ijs.
De bedoeling van Holy Phagwa is dat je elkaar zo vies mogelijk maakt met phagwa powder, oftewel gekleurd verfpoeder. Het precieze verhaal erachter weet ik nu even niet uit te leggen, maar wat ik er van begrepen heb heeft het wel te maken met geesten verjagen. En dat vier je met vuur, in dit geval het gekleurde poeder. De kinderen kregen van de familie gratis flesjes met phagwa powder.
Het was natuurlijk ook wel superleuk om de juffen zo vies mogelijk te maken, dus alle kinderen kwamen wel zo’n beetje achter mij en Lisanne aan. Maar wij hebben de kinderen ook flink onder gesmeerd hoor ;)
Er stond ook gewoon een DJ te draaien in de tuin van het huis, dus het was een echt feestje, de kinderen hebben ook weer flink staan dansen! En wij hebben lekker meegedaan! We zagen eruit aan het eind van de dag, niet normaal! We waren net een kameleon, want veranderde ook van kleur, mijn gezicht was eerst nog mooi roze, maar nadat een man het leuk vond om er zwarte verf overheen te smeren, werd het echt een smerig boeltje! Ik heb superveel foto’s gemaakt, helaas kan ik die met de kinderen er niet opzetten, maar zal jullie wel een beeld geven van hoe smerig we waren ;) Toch nog een beetje carnaval ook! Mijn Shirt gaat mee als souvenirtje hoor!
Bij het kinderhuis weer aangekomen kregen de kinderen nog meer poeder om thuis er nog even mee te spelen, zelfs de hond werd onder gesmeerd, die moest volgens hen ook mee doen!
Het was echt een leuk dagje met de kinderen zo!
Net voor het avondeten was het alleen wel even schrikken, een meisje riep ons en kreeg ontzettende pijn aan haar hart, echt moeilijk om te zien hoeveel pijn ze had. We zijn in de taxi met haar naar het ziekenhuis gegaan. We hadden de alarmlijn gebeld, 112, maar als je dat hier doet blijkt eerst de politie te komen om te kijken wat er aan de hand is en of het nodig is dat er eventueel een ambulance komt. Dat is toch niet te geloven :S! Alleen duurde het echt ontzettend lang voordat die politie kwam dat we uiteindelijk maar zelf in een taxi gesprongen waren.
In het ziekenhuis (eerste hulp) aangekomen, moesten we eerst doorgeven wat er aan de hand was, we droegen het meisje naar binnen, en moesten zelf om een rolstoel vragen. Er kwam een zuster aan en die deed een zuurstofkapje op haar mond en verzocht ons om naar buiten (de wachtruimte was buiten) te gaan. Lisanne en ik vonden het echt ontzettend moeilijk om haar alleen te laten.
Gelukkig kwam haar oom ook nog langs en die kreeg meer duidelijkheid. Om 8 uur mochten we terug naar huis en ze moest de volgende dag terug komen en dan ging een specialist haar verder onderzoeken. Voor nu was het weer gezakt en deden ze er verder niets mee. Bij de specialist is er wel uitgekomen dat ze toch een afwijking aan haar hart heeft. Ik vond het echt een heftige ervaring!
Zowel de pijn die ze had, toen ze huilend met haar vader aan het bellen was en het ziekenhuis!

’s Avonds thuis, na het ziekenhuis bezoek, waren we alleen nog steeds heel smerig. Gelukkig hadden we wel ons gezicht gewassen voordat we naar het ziekenhuis gingen ;)
Onder de douche, met het koude water, was het flink schrobben en het ging er bijna niet af. Op stage hadden ze geadviseerd om waspoeder te gebruiken waar je kleding mee wast, slecht voor je huid maar hielp wel redelijk. De overblijfselen van het feest zijn alleen nu nog in mijn haar te zien, want heb nog roze plukken ;) Ook Tessa heeft nog roze krullen! Lisanne en Lydia hebben de volgende dag met zijn tweeën geprobeerd om met warm (koken) water mijn haar te wassen. Maar het is er nog niet uit Achja, dan maar slijten!

Donderdagmiddag ben ik met lisanne en Lydia naar ‘Choi’s’ geweest, een echte supermarkt met allemaal Nederlandse producten! Is weer eens wat anders als al die Chinese buurtsupertjes, die helemaal rommelig en stoffig zijn. Deze winkel was echt supernet en met allemaal lekker dingen :) haha!! Dus ik heb me zelf even verwend met milka chocolade, fristi, doritos chips, nieuwe shampoo en nog wat meer lekkere dingen :) Het is er wel wat duurder maar af en toe mag het wel ;)
Zaterdagavond zijn we met zijn allen een keer echt uit eten geweest bij ‘De waag’, dat is een Italiaans restaurant en ook vrij toeristisch, zitten bijna alleen maar blanke mensen of de wat rijkere Surinamers. Het is ook wat duurder als de meeste eettentjes, maar het was wel echt super lekker eten! Een keer wat anders als rijst met kip :P Zalmfilet en een stuk vlees bijvoorbeeld! En stokbrood met kruidenboter :) We waren echt aan het genieten met zijn allen, met een lekkere wijntje erbij enzo!

Gelukkig is het ook alweer 2 dagen mooi, warm en zonnig weer!
Vandaag is het alweer zonnig, lekker uitgeslapen en verder een lekker rustig dagje houden.
Morgen alweer stage en dan gaan we weer even flink aan de slag.
Verder heb ik af en toe mijn dipjes, doordat het dan even teveel wordt in m’n koppie, we wat irritaties in huis hebben (die we altijd meteen uitpraten met elkaar) of ik toch even iets te veel aan thuis moet denken. Maar verder gaat het nog steeds super met me! Ik ben gelukkig niet ziek, heb alleen nog steeds spikkelpootjes, hoe Lisanne me al noemt. De muggen moeten mij nog steeds vrij vaak hebben. Ik doe nog steeds veel indrukken op hier, alles is ook zo nieuw!
Salsa dansen is op maandag en donderdag nog steeds aan de gang, het is echt leuk! We leren nu ook draaien en zijn steeds meer met de mannen aan het dansen.
Owja cadeautje 5 en 6 van Tim, Hollandse salmiak lolly’s en een puzzelboekje! De lolly’s waren erg lekker!

Ik hoop dat het met iedereen in Nederland ook goed gaat! Ik denk aan jullie allemaal!

Maar ga nu weer lekker in de zon zitten :) :P

• 15 Maart 2009 - 20:10

Lisanne:

hee spikkelpootje,
    Je gaat niet bruiner worden als ik he :P! Ik kom zo maar weer eens eveb buurten want van de tv hier wordt je ook niet vrolijk!

Kussensssss

• 16 Maart 2009 - 08:47

Bram & Daniëlle:

Hannus!
    Ik dacht dat ik veel lange verhalen over mijn avonturen toen in Curaçao kon typen maar jij kan er ook wat van zeg!! :s Maar weer leuk om te lezen uiteraard!

Gelukkig gaat het nog steeds goed met je! :)

Veel succes en plezier nog daar!! Dikke kus Bram & Daniëlle

• 16 Maart 2009 - 12:08

Ina:

He Hanneke, alles goed zo te lezen. Geweldige verhalen hoor. Leuke foto's. Geen tijd om dit kikkerlandje te missen denk ik!! Je moeder was vanochtend bij mij op de koffie, zodoende weet ik je te vinden. Leuk, ik kijk vaker, ben benieuwd wat je allemaal doet en gaat doen, gaaf hoor. 5 mnd lijkt lang, maar als je zoveel leuke dingen beleeft vliegt de tijd.
    Iedereen zal blij zijn als je weer in Ned. bent, maar niemand neemt je deze mooie ervaring af. Nog heel veel plezier en leergenot. Groeten uit de brede slagen, doeii, liefs van ina en joep.XXX

• 16 Maart 2009 - 12:36

Jos En Elly:

Hoi Hanneke
    Gister en vandaag alle verhalen weer eens gelezen. Hier moeten we wel de nodige tijd voor nemen hoor ;-)Wat maak je veel mee. Mooie foto's ook. Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Nog bedankt voor de leuke kaart lief dat je aan je oompje gedacht hebt.
    Heel veel groetjes van Jos Elly Rob en Sanne

• 16 Maart 2009 - 14:58

Roel:

Hey Hanneke
    Leuk om al je verhalen te lezen en alle foto's te zien!! Volgens mij vermaak je je daar prima:)
    Hier op mijn/jouw kamer gaat alles ook nog goed hoor;)
    Veel succes en plezier weer met alles wat je gaat doen en meemaakt.

Kus Roel

• 17 Maart 2009 - 21:58

Sander!:

Heey zussiee!!:D

Ik spreek je vaak op msn dus ik hoor vaak dat genog dat je het na je zin hebt en dat het goed met je gaat vind ik fijn om te horen! Je schrijft echt mooie verhalen, hoe je ze leest zo denk je precies hoe jij ze beleeft hebt:P maarjha als ik na de foto;s kijk lijkt het wel een beetjuh karnaval:P haha

nou succes met je stage nog deze week! spreek je snel je broertjuh dan nog wel hea!:D (K)(K)(K)

• 18 Maart 2009 - 07:34

Marcel:

Hoi Hanneke,

mooi om te lezen dat je het nog steeds naar je zin hebt... nog heel veel plezier daar, want de tijd vliegt voorbij ;-)
    haha

groetjes,

Marcel

• 20 Maart 2009 - 11:25

Carmenza:

Jee, jij gaat mooi gekleurd door het leven daar in Suriname. ;) Zag toevallig op tv dat ze Surinaamse kinders in Nederland ook het feest hebben gevierd. Zou het ook wel eens mee willen maken...leuk je verhaal weer te lezen, je maakt een hoop mee zo! :) Blijf het volgen hoor! Een fijn weekend toegewenst. XXX Carmenza

• 22 Maart 2009 - 12:50

Simon & Ingrid:

hey hanneke, 'tgaat wel lekker daar is 't niet!?heimwee valt wel mee met al die dans feestjes van jullie!!ik heb nog niet al je verhalen gelezen hoor(moet daar 'wat'tijd voor maken), het viel niet mee om je te vinden tussen al je reisgenoten op de site van waarbenjij!. In ieder geval nog heel veel plezier daar ook met je kindjes!!groetjes

• 24 Maart 2009 - 20:01

Tom:

hoi hanneke bedankt voor je mooie kaart voor mijn verjaardag.ik heb een hele leuke dag gehad. en als je terug komt doen we dan wii-en samen o ja ik ben al goed hoor haha.groetjes tom