Lady TukTuk!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu Lady TukTuk!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu

Lady TukTuk!!

Door: Hanneke de Bruijn

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

08 April 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

En week 4 is ingegaan in het warme Cambodja!
Vorige week per toeval ontdekt dat er een paar meter van ons nieuwe huis 2 computers met internet zijn, dus vandaar dat het nu al maandag is ;)
Af en toe is de ventilator hier echt mijn beste vriend, zit nu ook recht voor één en alsnog glij ik van mijn stoel af haha. Douchen is af en toe echt zinloos, maar toch lekker, al is het water nog vrij warm wat uit de kraan komt, wordt natuurlijk heel de dag opgewarmd door de zon.

Het was weer een week vol belevenissen, ik zal jullie weer even mee laten genieten :)
Veel nieuwe mensen en ervaringen. Afgelopen week de eerste hele week voor Tessa en mij bij het kinderhuis. Wat zijn de kinderen leuk, ze maken veel grapjes, zijn tegen ons heel vriendelijk, roepen Hello Goodmorning als je komt en See you in the afternoon en See you tomorrow als je weggaat. Knuffelen houden ze ook erg van! De jongens kunnen onderling wel eens ruzie maken, wat heel normaal is, maar dan praten ze allemaal in Kmer (taal van Cambodja) en dan is het soms lastig helpen. Ze schrijven ook vaak briefjes met hartjes, bloemetjes, je naam en I love you, erg schattig :) Ze zijn ondertussen wel gewend aan de verschillende mensen, ongeveer om de 2 a 3 weken komen er weer nieuwe gezichten, dus afscheid nemen is bijna hun hobbby geworden. Is maar goed dat ze geen autisten zijn met hechtingsprobleempjes haha ;)
Veel Engelse les gegeven, bij het kinderhuis bevind zich een hutje als klaslokaaltje. De kinderen gaan normaal gesproken of in de ochtend of in de middag naar school. Maar nu hebben ze sinds vorige week vakantie omdat het volgende week Kmer Newyear is. Ze zijn heel de dag thuis dus een gezellige boel.

Heb veel Engelse lesjes gegeven aan de kids, we bereiden het voor 's avonds of in de lunchpauze en moeten het doen met de weinig materialen die we hebben. Veel vrijwilligers laten bij de Homestay spullen achter die je kan gebruiken. Maar vaak is het dus zelf creatief, flexibiel en handen en voeten gebruiken. Hebben zelfs Bingo kaarten gemaakt en 2 keer bingo gedaan, ze vinden het super leuk. Onze meegebrachte roltoeters, balonnen, rietjes, bellenblazen, etc waren de cadeautjes.
Mijn waterbalonnen waren ook een groot succes, is al een paar keer uitgebarsten uit een groot waterballet, de kinderen genieten dan intens en wij als vrijwilligers kunnen weer drijfnat op onze fietsjes terug naar huis. Jaja wij fietsen gewoon in deze hitte, sportief hé, en 4 x op een dag 15 minuutjes. We werken van half 9 tot 11 en van half 3 tot 5. Na het werk zijn we vaak te vinden bij WiFi spot met een ijsje of heerlijk met een boekje in de hangmat. Om 6 (het lijkt Holland wel ) staat het eten op tafel, vanavond krijgen we Hollands pannenkoeken met suiker of banaan. De vrijwilligers laten wel eens ideeen achter zie je wel. Zo hebben wij afgelopen woensdag Hollands Hutspot voor het gastgezin en Sem (die werkt ook voor Greenway) en zijn vriend gemaakt.
Op naar de markt voor aardappels, wortels en uien en rundervlees. Het was een groot succes! Ze vonden het lekker, al vond Miss Net het volgens mij wat minder, het vulde te hard haha. De kids aten het op maar miste wel de rijst. Wij probeerde als Hollanders uit te leggen dat we of aardappels of rijst eten. En het smaakte toch goed ondacht het warme weer!

Mn slapeloze nachten gaan met ups en downs, sommige nachten slaap ik als een zwemmende zeemeermin in mn bed die ieder uur wakker wordt en andere nachten ben ik doornroosje die mn bed niet uit kan. Mn eetlust gaat gelukkig weer stukke beter :) Krijgen meer brood in de ochtend en Miss Net heeft een nieuwe blender en maakt mijn favoriete smoothie MANGo Juppie :):) De (voornamelijk eenden) eieren zijn nog steeds niet uitverkocht hier, die zijn nog steeds iedere maaltijd zowat aanwezig.

Het is een drukke boel bij de Homestay vanaf, afgelopen week een heerlijk rustig weekje gehad met zijn 4. Carlijn uit Nederland en Lucy uit Australie waren geariveerd. Met hen het weekend weer in Siem Riep doorgebracht.
Zaterdag een toeristische trekpleister opgezocht van Cambodja, de Floting Village. Een welliswaar dorp op het water.... ja dan denk hoe is het mogelijk midden op een groot meer (het Tonle Sap meer) leven honderde mensen. Sommige op een minibootje met een dakje erboven en sommige in complete drijvende huizen.Er bevind zich zelfs een school, kinderhuis, politiebureau, winkel, cafe etc. We gingen er met een boot doorheen varen, het was bijzonder om te zien. Maar aan de andere kant voelde het heel krom, omdat ze echt 'misbruik' van de toeristen maken. Voor de boottocht willen ze echt 25 dollar per persoon scoren, natuurlijk gaan we als echte toeristen dan wel weer afdingen, en maar 15 dollar betalen. De rivier stond superlaag vanwege het drogeseizoen, stoppen ze ons met zn 2 in een grote boot, en alle boten zitten voordurend vast. Spetteren bruine modder omhoog en natuurlijk weer over Hanneke!! Kom je in het drijvende gebeuren aan, 'dwingen' ze je bijna om een zak rijst voor 35 of 60 dollar te kopen en beweren ze dat er 45 % naar de arme mensen gaat. Dan denk ik, oke ik wel erg graag 'arme' mensen helpen en ben niet voor niks hier... maar er komen zoveel toeristen hier dus hoeveel is er op een gegeven moment allemaal echt van waar?! Oke wij overstag met een groepje een zak gedoneert aan het weeshuisje, zak persoonlijk overhandigt, allemaal etende kindjes en 100 zakken rijst haha. Best lachwekkend, maar bijzondere ervaring. En toch voor een donatie van 5 euro het drijvend schooltje/kinderhuisje mogen bekijken.
De bedelende mensen kunnen af en toe ook wat intimiderend overkomen, komen bijna je boot ingevallen, roepen 1000 riel lady, 1 dollar Lady. Kinderen in een drijvende zinken bak, met een slang om hun nek om geld te vangen, te raar voor woorden.

Op de terug weg gestopt bij de krokodillenfarm, ze gespekt voor 3 dollar. Werkelijk waar een paar duizend krokodillen op een hoop tussen de 0 en 5 jaar oud ofzo. En waar worden ze voor gebruikt? Ja hoor hun velleke!! Sturen ze ons een winkeltje in waar riemen en tasjes hangen van die vellekes en kost maar liefst tussen de 100 en 1000 Dollar!! Ali Illigalie ofnie :p

Natuurlijk vrijdag en zaterdagavond de Pubstreet weer bijgewoond en de cocktailtjes waren ook weer erg lekker! Weer veel mensen gesproken en gezien uit allerlei landen en voornamelijk veel gelachen met en om iedereen. Een avondactiviteit in de Pubstreet is touwtje springen en touw trekken met een gigantisch lang en dik touw. Hilarisch om al die zatte mensen op hun bek te zien gaan!!

Zondag Chilldag bij hostel met zwembad gehad, voor de afwisseling proberen Tessa en ik ieder weekend een andere. We waren dit keer weer zeer tevreden! Afdingen op de market wordt al een grote expertise van me, dingen waar ze 6 dollar voor vragen krijg ik al mee voor 1 of 2 dollar :)

De scooter/motorbike cultuur blijft erg bizar hier! Ben je net gewend aan moeder die hun baby's vasthouden , jongetjes van 12 en 4 mensen erop. Dan zie je opeens, 2 dode varkens achterop, levende varkens en kippen in een kooitje achterop, mega ijsblokken die smelten achterop, 5 matrasjes opgevouwen (dat je denkt wil je dood ofzo??) en ladingen waar je U tegen zegt allemaal achter een scootertje!! Je blijft je verbazen hier over dingen!

Onder de vrouwen heerst ook een heuze 'pyjama' cultuur, in je angrybirds of beertjes pyjama naar de markt, schoonmaken de kinderen naar school brengen kan allemaal hier! En dan trek je ook gewoon ff je pluche sloffen eronder, dan is het plaatje compleet. Tegen het bruin worden kun je ook beter sokken in je teenslippers doen, als je denk dat gaat toch niet, jawel hoor, ze hebben speciale met een gleef tussen je teen!
Mijn witte huid hier (al vind ik mezelf al best bruin worden :)) is nog steeds erg populair hier! Vrouwen betasten je en vergelijken hun huid.
Hier in het dorp zijn we ook 1 van de 15 witte ofzo haha.

Sinds gisteravond zijn we met een groep van 9 mensen bij de Homestay dus een (gezellige) drukte. Even wennen weer, maar wat ontmoet ik veel verschillende mensen in een korte tijd.

Ik ga nu gauw naar mijn avondeten, want ik ben eigenlijk al te laat! Hopelijk worden gastgezin papa en mama niet kwaad ;)

Geniet van de zon die (hopelijk snel) in Nederland gaat komen!
Tot de volgende keer! Liefs Hanneke xxx


  • 08 April 2013 - 12:50

    Linda Ham:

    Hej Hanneke!
    Dat klinkt allemaal erg goed zeg. Leuk om de kinderen op die manier te leren kennen en ze nog wat te kunnen leren ook. En zelf leer je natuurlijk weer een hele andere cultuur kennen. Erg bijzonder om mee te maken.
    Ik wens je alvast heel veel plezier met de rondreis van straks en ik ga proberen al je verhaaltjes bij te houden.
    Groetjes Linda

  • 08 April 2013 - 14:04

    Toos Swanen:

    Hoi hanneke,

    Wat een gezellig en leuk verhaal weer!!!!Ik geniet op afstand mee!!!!!
    Dikke kus van je lievelingstante!!!!!

  • 08 April 2013 - 14:06

    Sanne:

    Wat een leuk verhaal weer babe :)


    Geniet ervan!

  • 08 April 2013 - 14:27

    Moniek:

    Hee Hanneke!

    Leuk om te lezen wat jullie allemaal hebben gedaan! Lijkt me erg akelig om te zien al doe bedelaars..

    Veel plezier met de kinderen, nieuwe mensen en vooral blijven afdingen ;).

    Xx



  • 08 April 2013 - 14:28

    Jolanda Stange:

    Wat leuk weer een verhaal van je te mogen lezen. Op deze manier genieten wij op afstand mee. Die zon kunnen we goed gebruiken hier. Het is nog steeds koud.
    Groetjes Hans en Jolanda

  • 08 April 2013 - 16:03

    Annemiek:

    Hey, dat klinkt bekend alleen, vooral het drijvende dorp. Bizar he?! Leuk dat je zo veel nieuwe mensen ontmoet! En ik kan me goed voorstellen dat de warmte soms heeel vervelend kan zijn, al zal de rest van NL stikjaloers op je zijn;)
    Kus

  • 08 April 2013 - 19:31

    Henk:

    Hoi Hanneke
    Het was weer een drukke week zoals we konden lezen, maar die werktijden zou ik ook wel willen. Geef ons maar wat van de warmte dan kan jij beter slapen. Tot volgende keer.

  • 10 April 2013 - 10:20

    Roel:

    Klinkt allemaal erg goed Hanneke. Geniet er van!!

  • 11 April 2013 - 09:51

    Beata:

    Hoi Hanneke we wensen je nog een hele mooie tijd toe en geniet er goed van. Veel liefs van Franklin en Beata

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Hoi familie, vrienden en bekende! Tijdens mijn 9 weken durende reis door Azie waarin ik vrijwilligerswerk ga doen en rond ga reizen zal ik hier mijn belevingen schrijven. Ik wens jullie veel leesplezier, Liefs van Hanneke

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 62506

Voorgaande reizen:

16 Maart 2013 - 22 Mei 2013

Een nieuw avontuur; 9 weken Azie!!

03 Februari 2009 - 24 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: