Zon, zee, strand en regenseizoen! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand en regenseizoen! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand en regenseizoen!

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

19 Mei 2013 | Cambodja, Preah Seihanouk

De laatste keer dat jullie mijn belevenissen kunnen lezen terwijl ik ze schrijf in Azie. Het grote avontuur van 9,5 week zit er al bijna weer op!
Op dit moment zit ik nog in Sihanouville, het kustplaatsje aan de grens van Cambodja.

Mijn laatste verhaal start in de hoofdstad van Cambodja namelijk Phnom Penh. Op dinsdagavond 7 mei hebben we om 12 uur 's avonds de nachtbus genomen na nog een gezellige avond in de stad Siem Reap.
De kookcursus was erg leuk, we hadden een klein groepje met een stelletje en kregen dus veel begeleiding van de Cambodjaanse kokkin. We mochten uit het menu ons eigen Kmerr menu uitkiezen wat we wilde maken, een voor en hoofdgerecht en het nagerecht moesten we met zijn allen hetzelfde kiezen. Ik koos als voorgerecht verse springrolls met kip en als hoofdgerecht een traditionele Kmerr curry met cocosmelk en vis genaamd Amok. Ze zijn in Cambodja wel meer van het zoete eten en in Thailand meer van het pittige, hier gooien ze in de Curry's liever suiker en daar liever pepers. Verder heeft het best veel overeenkomsten.
Vervolgens nam ze ons mee naar de lokale markt om wat over de kruiden, specerijen en groente te vertellen. De kookcurus was leuk! Het was alleen een hoop snijwerk, soms zijn kant en klare kruidenzakjes en pasta's best handig ;) Want alle kruiden en groenten zelf snijden en fijn malen kost en tijd en voel je in je spieren. Na zo'n anderhalf uur gekookte te hebben hebben we heerlijk gesmuld van onze zelfbereide maaltijd.
Daarna in de luxe Spa nog heerlijk genoten van een gezichtbehandeling, gewoon omdat het kan :)
De busrit was ook weer een ervaring, de bus vertrok om 12 uur en was een slaapbus de stoelen waren halve ligbedden, dus best relax zou je denken, opzichwel maar de airco werd om een of andere vage reden uitgezet, dus was het een plakkerige slaaprit. Buiten dat de weg erg slecht was, werd ik ook ieder uur wakker. Gelukkig stonden bij aankomst in Phnom Penh alle ongeduldige tuktukchauffeurs ons al op te wachten. Dat is waar je net op zit te wachten om half 7 's ochtends ;p
Degene uitgekozen die het mínst opdringerig was en die bracht ons naar ons hostel, 88backpackershostel waar ik met Tessa ook geweest was.
Na een beetje onderhandelen met het tuktukmanneke een goede prijsafspraak kunnen maken voor 2 dagen rondrijden naar alle bezienswaardigheden.

Na een duik in het zwembad en een ontbijtje starte onze city tour om 9 uur 's ochtends door de drukke stad Phnom Penh. Ik keek weer mn ogen uit wat ik allemaal zag. Een stad ook weer met zoveel verschillende kanten, mega luxe gebouwen en houten hutjes met zooi zo dicht bij elkaar. Een verschil van arm en rijk of ergens daar tussenin, het is allemaal zo bizar. We hebben de beste hotspots van de stad bezocht. Het National Museum, waar je allemaal beelden, kunst, foto's en voorwerpen uit de geschiedenis en van het land kunt zien. Het Royal Palace met de Silver Pagode, een grote tuin met mooie tempels. Gelukkig hadden ze hier niet half China met papraplu's losgelaten net als in Bangkok en was de entree 6 dollar ipv 15 euro. We hebben ondertussen veel maar dan ook veel tempels gezien, op een gegeven moment raak je wel een beetje tempelmoe en gaat alles op elkaar lijken. Maar het blijven soms schitterende en vaak ook histerische bouwwerken.
De Russian Market bezocht, eigenlijk gewoon een markt net zoals alle anderen met de schoenen naast de varkenskoppen, maar deze was nóg uitgebreider! Hier kon je ook terecht voor je schuurmachines en je schoolspullen en om je haar te laten knippen. De naam stamt af van een periode dat de Russen hulp boden en de markt opzette.
Vervolgens heerlijke geluncht bij restaurant Friends, een restaurant wat zich inzet voor (arme) straatkinderen, ze onderdak bied en een kans tot opleiding en werk in de horeca. Erg goed project natuurlijk! Het loopt al jaren erg goed. Vervolgens nog de What Phnom bezocht en daarna uitgepuft bij het zwembad. In de avonduren de stad van de andere kant bekeken, wat gedronken in Street 51, maar we werden op een gegeven moment gewoon ontoepasselijk om te zitten tussen de (oudere) Westerse mannen met de jonge (hoeren) Cambodjaanse vrouwen. Tevens ook alle kinderen en bedelaars die je steeds lastig vallen om hun spullen te kopen. De kids lijken wel gedrogeerd als je naar hun ogen kijkt! We hebben de avond dus voortgezet bij de bar van het hostel.

Dag 2 in Phnom Penh zijn Imke en ik samen met Loisa uit Duitsland met de tuktuk (was ongeveer 3 kwartier) naar The Killing Field geweest en de S21 gevangenis. Wat was dat indrukwekkend!! De oorlog in dit land is gewoon nog maar zo kort geleden en het is zo verschrikkelijk wat er allemaal gebeurd is. De gevangenis was oorspronkelijk een High School in het centrum. Ze plaatste er minihokjes waar mensen gemarteld werden tot ze voor dood achter gelaten werden. Mensen moesten valse bekentenissen afleggen en waren dan veiliger. Er zijn fototentoonstellingen waar foto's afgebeeld zijn van alle slachtoffers, die werden namelijk van te voren op de foto gezet. De foto's van de mensen die gemarteld en dood waren kon ik bijna niet naar kijken. Je zag gewoon letterlijk de wanhoop en de angst in de ogen van de mensen. Kinderen werden van moeders gescheiden en vaak ook vermoord. We kregen een rondleiding van een vrouwelijke gids die zelf de oorlog meegemaakt had en kinderen en veel familieleden verloren is. Ik kreeg kippenvel bij het horen van haar levensechte verhalen. Bij de Killing Field kregen we allemaal een koptelefoon op met een afspeelapparaatje. Je kon dan van bordje naar bordje lopen en werd er je steeds verteld wat er op die plek gebeurde tijdens de oorlog. Het was zelfs in het Nederlands gesproken! Het kwam zo bij me binnen om het te zien en te horen. Er waren massagraven waar je de stukken bot nog ziet liggen, zeker als het geregent heeft zie je het goed zeggen ze. Er bevind zich ook een grote boom 'The killing Three', bizar maar waar, een boom waar ze kleine baby's met hoofd tegen aan sloegen zodat ze dood gingen, is toch veel goedkoper als een kogel. Ik moest die middag echt even bijkomen van dit alles.

Vrijdagochtend 10 mei hebben we om 10 uur de bus genomen naar Kampot, ongeveer 4 uurtjes rijden, een klein vissersdorpje aan de kust. Er is wel toerisme maar het is er heel minimaal. Het dorpje zelf is ook maar klein en niet heel veel te doen. Maar ook mooi om deze rustige kant van Cambodja te zien in nog zo'n 'slapend stadje'. We hadden een klein bungelowtje bij Orchid Guesthouse een klein familiebedrijfje. Het was wat duurder als normaal, maar wel heerlijke bedden, airco, tv (met de belgische/nederlandse zender waar we zelfs de wereld draait door enzo zagen) en een warme douche en ontbijt inbegrepen, dus wat wil je nog meer ;) We hadden allebei even een middagje slaap nodig in de airco om bij te komen van de drukke dagen ervoor.
De andere 2 dagen hebben we, natuurlijk zo ondernemend als wij zijn, 2 dagtrips gedaan. Op zaterdag zijn we naar de peperplantage gegaan, Kampot peper is erg beroemd en schijnt ook erg goede en duurzame peper te zijn, wordt veel geexporteerd naar het buitenland. Veel geleerd over peper :p Ze groeien aan hoge struiken, je hebt rode en groene bolletjes. De zwarte krijg je als je de groene lang in de zon legt om te drogen. Hebben ook de zoutvelden gezien, dat gebeurd in de droge tijd en de rijst in de regentijd. De gids vertelde ook hoe het zout gemaakt wordt. Hebben in de schuur gestaan vol met zout. Geluncht op de Krabmarkt in het dorpje Kep wat naast Kampot ligt. Heb voor het eerst echte verse krab op, kreeg 5 van die rode gebakken krabben op mn bordje. En ze keken me nog aan met die zwarte oogjes en ik dacht alleen maar... hoe ga ik jullie opeten?! haha... Maar gelukkig bood de gids me hulp, laat ik het zo zeggen verse krab is erg lekker maar té veel werk en erg lastig om open te maken. In de middag met een bootje gevaren naar Rabbit Island, een mooi rustig eilandje waar lekker konden relaxen, het water was er super helder en ook eigenlijk té warm om echt af te kunnen koelen. Waarom Rabbit Island, geen idee ;)
Dag 2 stonden we op met regen, het Bokor National Park stond op onze planning, een supergroot Nationaal park in Cambodja. Boven op de berg die meer dan 1000 meter hoog was, stonden oude hotels, gebouwen van de koning, en een ontzettende mooie natuur. Het was bizar om tussen de wolken te zijn. Vanwege de regen was er veel mist en wolken en helaas niet veel zicht en uitzicht op de berg. Ook bij een waterval geweest, maar vanwege de droge tijd stond er weinig water in. Met mooi weer was de trip waarschijnlijk leuker geweest. Verschrikkelijk om te horen was dat de gids vertelde dat er één of ander bedrijf in Cambodja is die veel dingen opkoopt en die willen dus in dit Nationaal Park honderden huizen, resorts, zwembaden, hotels, winkels, spa's etc gaan bouwen. We hebben er een maquette van gezien, echt niet te geloven, en al die mooie natuur en de dieren dan?? Vervolgens nog een boottochtje gemaakt op de rivier die langs Kampot ligt. Imke en ik vonden de boottocht lang duren, omdat er naar ons idee te weinig te zien was haha... misschien zijn we met eerdere ervaringen al een beetje verwend.
In de avond gezellig gegeten met een Pools meisje uit het Hostel en ervaringen uitgewisseld.

Maandagochtend om 11 uur de bus genomen naar de kustplaats Sihanoukville, het was in verhouding met alle andere een kort ritje van 2 uur. De accomodaties wisselen we lekker af, van goedkoper naar iets duurder, nu hadden we weer een grote slaapzaal voor 14 personen, met kraakstapelbedjes en erg weinig ruimte. Maar we zaten wel op loopafstand van het strand :) Jippie wat had ik zin in het strand!!
Sihanoukville is echt al een toeristische badplaats voor het arme Cambodja, het is net Blanes van Spanje maar nog net was kleiner.
Een strand met veel barretjes en een straat met veel hostels en winkeltjes. 's Avonds laat is er echt een nachtleven en overdag op het strand wordt je hier niet alleen aangesproken door vrouwtjes of je een massage wil en kinderen of je een armbandje wil kopen maar ook door proppers die je een flyer willen geven voor hun strandtent en gratis drankjes aanbieden die avond. Zo divers dit land haha...
Onze gedachte om uit te rusten op het strand hadden we al snel laten varen, hoppa 2 dagtrips geboekt. Maandag de rest van de dag op een ligbedje gelegen en 's avonds heerlijk bij de Italiaan gegeten, ja soms heb je toch behoefte aan westers eten tussen alle rijst door. Dinsdag een boottocht gedaan, eilandhoppen, naar Bamboe eiland gevaren en onderweg kon je snorkelen. Woensdag naar Ream National Park geweest met mooie mangrovebossen, door de rivier gevaren, een stukje door de natuur gewandeld en op een mooi strand gezeten en gezwommen. Een gezellige trip, je ontmoet veel mensen waar je weer mee kan kletsen op een trip, maar we hadden er iets meer van verwacht. Het is altijd afwachten hoe iets uitpakt natuurlijk ;) Het avondleven hebben we hier natuurlijk ook uitgeprobeerd op het strand, het is al wat rustiger aan het worden, ze noemen het nu low season.

Donderdag was een vroege ochtend om 8 uur zaten we op de ferry naar Koh Rong, een eilandje op iets meer dan 2 uur varen van Sihanoukville. Een echt Paradijs!! Witte zandstranden en superhelder water. Een eilandje wat nog niet zo heel lang bewoond is, al is het toerisme er ook steeds meer in opkomst en weet de lokale bevolking het ook te vinden door er meer accomodaties te gaan bouwen. Prima, maar kunnen de Cambodjanen nu nooit eens hun rotzooi opruimen?? Zo sonde :( Direct vanarf de pier was het erg druk met accomodaties en barretjes, wij zochten (ploeterend door het zand met onze zware tas) een accomodatie iets verder op, Monkey Island en kozen voor een privé hutje met zijn 2. Recht aan het strand, heerlijk!! Helaas laat het regenseizoen echt al van zich horen en hebben we wat minder van het eiland kunnen genieten als we eigenlijk gewild hadden. Donderdag de rest van de dag veel regen, en dan ook echt véél, echt van die tropische regebuien. Vrijdag nog een heerlijke dag gehad met veel zon, heerlijk liggen bak en braden op mn handdoekje met af en toe verkoeling in de heldere zee tussen de visjes die me af en toe goed laten schrikken haha. Zaterdag wilde we eigenlijk een bootje nemen naar de andere kant van het eiland, maar helaas bijna de hele dag regen. Goed, mn boek uitkunnen lezen in de hangmat, maar de zon was leuker geweest. Gisteravond gelukkig een droge avond en lekker nog op het strand kunnen borrelen.

Vanochtend om 10 uur de ferry terug genomen, droog op de boot, helaas kletsnat in de open truck terug naar het dorp. Op naar een hostel (New Sea View Villa) met privé kamer en warme douche :) Wat had ik het koud voor het eerst hier in Azie haha! Helaas vandaag dus ook niet meer in de zon zitten, al klaart het nu een beetje op, maar wel een goed moment geweest om jullie met mijn laatste ervaringen te verblijden.
Het zit er toch echt op nu, ik heb een toptijd gehad in Azie, ik ga het hier missen, maar kijk er toch ook wel naar uit om iedereen in Nederland weer te zien! Morgen wordt een flink bus dagje 12 uur in de bus terug naar Bangkok, vertrek is om 8 uur. Dinsdag gaat onze vlucht om 15.30 uur met een tussenstop van 4 uur weer in China om vervolgens woensdag om 6.45 uur Nederlandse tijd op Schiphol aan te komen. Het wordt een lange zit denk ik, maar ik ben wel een beetje gewend geraakt ondertussen na al dat getrein, bus en vliegtuig in deze reis.

Tot in Nederland allemaal!!
Liefs van Hanneke

• 19 Mei 2013 - 12:55

Tim:

Een mooi verhaal weer Hanneke. Ik wens jou een fijne vliegreis toe.

Groetjes

• 19 Mei 2013 - 13:13

Sanne:

Wat heb je weer veel meegemaakt!
    Een hele goede reis terug meid!

Veel liefs x

• 19 Mei 2013 - 14:01

Jolanda:

Wat een fantstisch verhaal weer. Leuk om zo mee te kunnen genieten.
    Een hele veilige thuisreis en we zien je weer in Nederland
    Groetjes van Hans en Jolanda

• 19 Mei 2013 - 15:13

Dominique:

Wat een suuuper gave reis heb jij gehad zeg!! Moeten maar snel bijkletsen :) alvast een hele goeie reis terug en geniet nog even van de cultuur daar nu t nog kan :)

Xx

• 19 Mei 2013 - 18:07

Marjorie En Jan Willem:

Hoi Hanneke,
    Wederom een heel leuk reisverhaal om te lezen. Je hebt heel wat gedaan en beleefd in het verre Azië. Wij wensen je een goede en veilige terugreis naar Nederland. Groetjes Marjorie en Jan Willem Fijne thuiskomst samen met je familie en vriendje.

• 19 Mei 2013 - 18:38

Mariska:

Leuk verhaal weer, Hanneke! Geniet nog even van de tijd die je hebt en natuurlijk ook de terugreis! Ik hoop dat alles goed mag gaan! Tot snel weer!

• 19 Mei 2013 - 22:10

Annemiek:

Je hebt weer genoeg gedaan zeg! Succes met de terugreis. Ik kan helaas niet tor in Nederland zeggen, maar heeel veel plezier met t weerzien met iedereen.
    Kus

• 20 Mei 2013 - 00:28

Carina:

Hoi Hanneke,
    Leuk verslag weer, geniet er nog even en hopelijk valt de terugreis mee.
    Tot snel!
    Groetjes uit Prinsenbeek

• 20 Mei 2013 - 09:57

Julia:

Weer een leuk verhaal om te lezen!
    Klinkt allemaal erg leuk, ben benieuwd naar alle verhalen als je terug bent!
    Fijne terugreis!
    xxxxxxx

• 20 Mei 2013 - 14:19

Marielouise:

Hey Hanneke weer veel gezien en meegemaakt zie ik, maar zal wel blij zijn je weer te zien. Wens je een goede vlucht terug naar Nederland. Dikke kus tante mlouise