Full Moon Party, Chiang Mai & Chiang Rai - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu Full Moon Party, Chiang Mai & Chiang Rai - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu

Full Moon Party, Chiang Mai & Chiang Rai

Door: Hannek de Bruijn

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

07 Mei 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hier ben ik weer!! Dit keer opnieuw vanuit Cambodja! Het is erg leuk om er weer terug te zijn! Voelt bijna vertrouwd, ondanks dat Cambodja en Thailand zo dicht langs elkaar liggen in Azie zijn het toch 2 verschillende landen! Thailand veel welvarender en nog meer toerisme, je kan merken in Cambodja dat het nog steeds een stuk armer is en nog niet zo lang uit de oorlog.
Al ben ik nu in de gezellige stad Siem Reap en daar is het toerisme al in volle opkomst en maken ze er ook gretig gebruik van, alles draait hier natuurlijk om het gigantische Angkor Wat!

Wat kun je in een korte tijd veel doen en zien zeg!! Imke en ik zijn nu 2 weken op pad en hebben nog 2 weken te gaan vol met belevenissen en ervaringen.
Waar was ik gebleven.... owja in Bangkok! Helaas had een Bacteriele infectie toch mijn lichaam te pakken, (en ja, ik was altijd mijn handen, let op wat ik eet, heb flesjes desinfectiemiddel, maar toch is het soms niet te voorkomen ;) en voelde ik me steeds minder fit worden.
Donderdag 25 april vlogen we van Bangkok naar het zuiden van Thailand om daar de Ferry te pakken naar het eiland Koh Phangan. Heel verschil met de drukke stad aan de kust, meer het strandleven. We hadden een hostel recht aan het strand met een groot zwembad, inclusief poolparty's. Het was er echt een jongeren gebeuren, iedereen komt er voor het feesten. Jammer dat het hostel weinig aandacht besteede aan het schoonmaken van douche en toilet, de rest was allemaal wel prima! De slaapkamer deelde we met Engelse meiden, net zoveel zand binnen als buiten geloof ik, achja heeft ook wel iets! In de avond ging iedereen zich klaar maken voor de beruchte Full Moon Party! Elkaar beschilderen met felgekleurde bodypaint en er werd veel gedronken. Voor mij geen dikke party met buckets met alcohol maar gewoon veilig water. De Full Moon party was geweldig om te zien, een keigroot strand helemaal vol met feestende mensen, de een nog gekker en zatter als de ander. Om de zoveel meter stond een dj verschillende muziek te draaien. Ik heb vooral genoten van het mensen kijken, lekker zittend op het strand. Feesten op het strand met af en toe wat vuurwerk op de achtergrond en mensen in felgekleurde kleding is erg leuk om mee te maken! Om 3 uur pakten we de taxi terug naar het hostel (die gestoord hard van de berg afreed haha), zodat ik om half 4 met koorts op bed leg. De volgende dag een hele andere bezienswaardigheid bezocht van het eiland, de artsenpost, een man van het hostel bracht ons. Een hoop geduw op mn buik, plassen in een potje, op de weegschaal gestaan (maar liefst 4 kilo lichter!) en met een hele zak pillen (antibiotica voor 3 dagen, ors poeder, paracetamol en buikpijnpillen) stond ik een half uur later al weer buiten.
Verder natuurlijk heerlijk op het strand gelegen, naar de zonsondergang gekeken en 's avonds genoten van Live Muziek op het strand.

Zaterdag 27 april was een flinke reis dag, alle vervoersmiddelen zowat op 1 dag. Ferry, bus, vliegtuig, stadstrein in Bangkok, eten bij het station en om 10 uur de nachttrein met bedjes in om vervolgens om 2 uur 's middags de volgende dag aan te komen op het station in Chiang Mai in het Noorden van Thailand. Het was een leuke ervaring die nachttrein, stapelbedjes waar je in kon slapen. Ik dacht eerst dat wordt een hel, maar heb uiteindelijk door het gehobbel van de trein heerlijk geslapen! De volgende dag konden we lekker op een bankje zitten en genieten van het uitzicht.

Chiang Mai was een erg leuk en gezellig plaatsje. Wederom een gezellig en goed hostel uitgezocht met een groot zwembad. Zondagavond naar een erg gezellige zonagmarkt geweest met traditionele thaise spullen en ambachten, het eten was er ook erg lekker.
Van maandag tot en met woensdag hebben we een 3 daagse jungle trekking gedaan, super ervaring! Weer lekker back to basic en in de natuur zijn. Daar was ik wel even aan toe na al die drukte van de stad.
Dag 1 hebben we 2 uurtjes berg op en af gelopen, het was erg vermoeiend in de warme zon, maar het was het waard want uiteindelijk kwamen we bij een mooie waterval aan. Dat is pas heerlijke verkoeling! :)
Overnachting bij lokale bevolking boven op een berg, de twee gidsen (die zo gek waren als een deur) kookten voor ons. Met heel de groep (10 mensen) slapen op matjes in een houten hut, gelukkig met klamboo. In het noorden zitten echt veeeeel meer muggen!! Dag 2 nog meer wandelen, ik merkte echt aan mijn lijf dat ik een aantal dagen ervoor ziek was, de antibiotica was aangeslagen, maar ik was wel wat lichter inmiddels en veel vitaminen en energie verloren natuurlijk! Maar op mijn eigen tempootje heb ik de berg ook gewoon gehaald :) We liepen ook door de rijstvelden, die zijn op dit moment helemaal droog en uitgebrand, straks tijdens het regenseizoen gaan ze er weer rijst planten. En ik heet natuurlijk geen Hannus als ik niet over een tak zou struikelen en languit zou gaan ;P resultaat was shirt onder de modder, scheur in schoen en een kapotte knie haha! We eindigde die dag bij een kamp om te slapen bij een mooie rivier met rotsen en stroomversnellinkjes. Imke en ik sliepen nu samen in een heel klein bamboehutje, op hele dunne matjes, dus echt comfortabel was het niet, maar wederom een ervaring. Jezelf douchen in de rivier met nog 10 andere is ook al zo'n ervaring die je niet vaak doet, (natuurlijk houd iedereen zijn zwemkleding gewoon aan :) Het 'Junglefood' gemaakt door de gidsen was ook goed te doen en in de ochend amerikaans breakfast, witte toast met eggs en jam, wit brood geeft natuurlijk helemaal geen energie, wat ik wel nodig had, toen maar handvol uit de suikerpot genomen haha
Dag 3 bestond uit minder lopen, en uit 2 andere activiteiten, bamboerafting, nja meer varen en bekeken worden. Water was niet zo wild en we hadden een mannetje voorop die ons deed varen. Omdat de lokale bevolking vakantie heeft, waren ze aan de rivier aan het recreeren in hele grote getalen. En wij waren de bezienswaardigheid, witte mensen die op een bamboevlot er tussendoor varen, leuker kan niet toch? Die kun je 100 keer op de foto zetten en 1000 keer nat spetteren.
Daarna een ritje gemaakt op de rug van de olifant, ondanks onze research van te voren dat het eigenlijk veel te zwaar is voor een olifant om een bankje en mensen erop te dragen, deden we toch maar mee aan dit onderdeel van het programma. Nou ik kan zeggen, het is een ervaring om op de olifant te zitten, maar ik zou het niet nog een keer doen, vond het zielig voor hem en ik was bang dat ik van het bankje af zou vallen.
Woensdagavond vonden we dat we na de intensieve trekking wel een heerlijke massage verdiend hadden! En laten ze daar in Azie erg goed in zijn en het nog eens veel goedkoper is als in Nederland ook :) Een uur lang hebben we lekker een full body massage met olie gehad, en nee geen thaise en zeker niet met happy ending ;) Gewoon bij een heel net welnesscentre. Ik had in Siem Reap al een keer een Kmerr massage laten doen, lijkt op de harde Thaise maar iets minder ruw, dat was ook een ervaring, voor 6 dollar boven een kapperszaakje, kregen we een katoenenpakje aan en werden we een uur losgeduwd en gewrongen. Geef mij dan maar de wat zachtere oliemassage :)

Donderdag zijn we op dagtrip geweest naar Chiang Rai, 3 uur heen en terug, maar het was de moeite waard. Een hele moderne en kitscherige witte met zilvere tempel van een kunstenaar gezien, de golden triangle (drielandenpunt tussen Thailand, Myanmar en Laos) en de Longnecks. Het drielandenpunt was verschrikkelijk toeristisch en geldklopperij, wordt je met de boot naar de overkant van de rivier gebracht kun je een half uur op grond van Loas zijn en krijg je voor 30 Bath (thais geld) extra een papiertje met een stempel voor in je paspoort. Ze willen natuurlijk weer dat je er geld uitgeeft aan souvernirs! In Loas hebben ze whiskey met slangen, schorpioenen, tijgerpiemels etc erin. Echt zo bizar, dieren worden doodgemaakt voor dergelijke onzin. We mochten proeven, ik heb hartelijk bedankt. De Longnecks was bijzonder om te zien, het zijn stammen mensen die oorspronkelijk uit Myanmar (het oude Burma) komen en vroeger gevlucht zijn. De ringen is voor vrouwen en meisjes een oude traditie om zichzelf te beschermen tegen tijgers, die vallen namelijk het snelst in de nek aan. De mannen waren altijd werken en jagen dus konden de vrouwen niet beschermen. De ringen zijn verschrikkelijk zwaar, ik heb zelf een exemplaar omgehad! En de nekken van de vrouwen worden erdoor echt opgerekt. Sommige hadden ook hele grote gaten in hun oren. We hebben hun dorpje rondgekeken en de vrouwen waren allemaal handwerk aan het doen, sjaals weven en dergelijke. Ze gesponserd door een sjaal te kopen.
Na deze drukke dagen op vrijdag bijgekomen bij het zwembad om 's avonds om 8 uur de bus terug te nemen naar de Bangkok, de bus ging stukke sneller dan de trein, maar zat/lag minder comfortabel. Om half 7 's ochtends weer in de stad. Op naar hostel Amarin Inn in een smal steegje maar wel heel gastvrij. Ons tot 2 uur vermaakt in de stad tot dat we konden inchecken. Bij een knus en heerlijke bakkertje ontbeten. Nog meer tempels bekeken, hele grote en kleinere, hele mooie en wat minder mooie. Bij een stadsparkje geweest en naar het Royal Palace, helaas hadden ze daar heel China losgelaten met hun parapluutjes en was de entree 500 bath (15 euro), dus dat vonden we het niet waard en hebben we alleen de tuin bekeken en niet binnenin. Grappig is dat we al regelmatig door Thaise mensen aangesproken zijn die gewoon behulpzaam willen zijn, die wijzen op de kaart aan waar we naar toe moeten en roepen een tuktuk en regelen dan een goedkope prijs voor ons :) Dan kunnen zowel wij als de tuktuk niet meer weigeren haha. Goeie manier om veel te zien.
In de avond zijn we gaan eten in China town, bizar een heel stukje wijk vol met Chinezen, Chineze restaurants en uithangborden. Wel heel lekker eten, wat allemaal op straat plaats vind, maar niet goedkoper als het Thais eten. Ik heb een heerlijke verse vis op die voor me neus in de wok gebakken werd.
Als afsluiter van Bangkok zijn we nog naar de Skybar geweest, in het Lubua tower hotel een keigroot en duur hotel bevind zich op de 64ste verdieping een skybar boven op het dak. De mensen zien er allemaal netjes gekleed uit, dus ik mijn zwarte (strand) jurkje die mij het netst leek uit mijn backpackerscollectie aangetrokken en mijn haar gestyled met de styltang van Imke. Het was een geweldige ervaring, die luxe, het uitzicht en de mensen. Vooral de cocktail was erg lekker, maar maar dan 1 liet mn portomonnee niet toe ;p We hebben samen een Cosmo Sky Cocktail op voor bijna 40 euro. Echt bizar haha!

Zondag overdag met een klein busje naar de grens, bij de grensovergang van Cambodja, plaats Aranyaprathet en grensovergang Poipet was het erg druk en nam zo'n 2 uur in beslag. Thailand uit, opnieuw visum aanvragen Cambodja voor 20 dollar (en 100 bath die ze in hun eigen zak steken voor een biertje ofzo) en dan weer door de douane van Cambodja. Gelukkig was de taxi toen nog maar 2 uur naar ons hostel, mijn vertrouwde hostel in Siem Reap, Downtown Siem Reap Hostel, al het personeel herkende me weer en vroeg wat me weer bij hen bracht. Erg leuk is dat :)
We hebben ons weer heerlijk vermaakt hier, sushi eten, op stap in Angkor what bar en temple club, voetmassage, pasta eten, bij het zwembad hangen en naar de gzellige nightmartket geweest. Vanochtend is Imke naar Angkor Wat gegaan voor de Sunrise, ik ben naar het centrum gegaan om mijn ervaring weer met jullie te delen.
Ik ga nu lekker terug naar het zwembad voor een paar uurtjes en om 5 uur hebben we een kookcursus gepland, ben benieuwd!
Verder nemen we vanavond om 12 uur de nachtbus naar Phnom penh.
Dus wordt vervolgd ;) Liefs van Mij!

  • 07 Mei 2013 - 07:44

    Annemiek:

    Hey! Wat je allemaal wel niet kan doen in twee weken, van back to basic, naar luxe.
    Zo te horen heb je het nog prima naar je zin. Veel plezier nog je laatste weekjes! Kus

  • 07 Mei 2013 - 08:47

    Sander:

    Hee zusje! Leuk om je verhaal zo te lezen! Van alles weer mee gemaakt in zo korte tijd!:) Veel plezier nog de laatste weekjes!:) gr sander kus!!

  • 07 Mei 2013 - 10:27

    Fleur:

    Heey Hanneke,
    Wat leuk om al je verhalen en ervaringen te lezen! Zo te horen verveel je je absoluut niet en ben je veel op pad!
    Geniet er nog van de laatste weekjes! Kus

  • 07 Mei 2013 - 14:32

    Sanne Olivier:

    Wat leuk! Herkenbaar chang mai en rai! Leukleuk.
    Weer helemaal fit?


    Geniet er nog van!

  • 07 Mei 2013 - 22:38

    Henk:

    Hoi Hanneke
    Geweldig om je verhalen te lezen. We kunnen wel zien dat je er echt van geniet. Zoals je wel had verwacht maak ik me soms wel een beetje zorgen over je gezondheid als ik lees wat je allemaal hebt meegemaakt. Pas goed op jezelf en geniet nog van de komende weken.
    Gr papa

  • 08 Mei 2013 - 22:47

    Conny:

    Hoi Hanneke wat weer een geweldig verhaal. Wat zie je veel van de cultuur daar en geniet je van het lekkere eten. Wel jammer dat je weerstand je soms in steek laat. Maar je kan wel zeggen dat je op een olifant heb gezeten, al is het voor de olifant minder prettig. Geniet nog van de komende 2 weken. Lieve gr van je moeder.

  • 09 Mei 2013 - 19:31

    Inge:

    Lieve Hanneke, meisje meisje, wat maak jij veel mee!
    Heel leuk om het allemaal te kunnen lezen, je kan er
    straks wel een boek over schrijven. Nog fijne weken,
    lieve groetjes Nico en Inge

  • 09 Mei 2013 - 21:59

    Carina:

    Hoi Hanneke, leuk reisverslag weer, over ongeveer 2 weken ben je weer thuis, nog even nieuwe ervaringen opdoen en genieten zoveel je kunt! Groetjes vanuit Prinsenbeek. Arthur en Carina

  • 11 Mei 2013 - 20:00

    Annelies Van Wingerden:

    Hoi Hanneke,
    Wat jij in een korte tijd meemaakt onvoorstelbaar!!
    Geniet van je laatse weken.
    Gr. Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Hoi familie, vrienden en bekende! Tijdens mijn 9 weken durende reis door Azie waarin ik vrijwilligerswerk ga doen en rond ga reizen zal ik hier mijn belevingen schrijven. Ik wens jullie veel leesplezier, Liefs van Hanneke

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 518
Totaal aantal bezoekers 62500

Voorgaande reizen:

16 Maart 2013 - 22 Mei 2013

Een nieuw avontuur; 9 weken Azie!!

03 Februari 2009 - 24 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: