Een week vol met verf en kids! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu Een week vol met verf en kids! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu

Een week vol met verf en kids!

Door: Hanneke de Bruijn

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

31 Maart 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

De tweede week is ook omgevlogen lijkt het wel!
Vorig week zondagavond waren we weer terug gekomen in Samrong, we zijn verhuisd met het gastgezin, we hebben een nieuwe 'Homestay'. Midden in het dorp nu, een net nieuwe huis van steen ipv hout en we hebben nu als vrijwilligers een soort appartementje per 2, met eigen douche/toilet en eigen voordeur die op slot kan. Het is een hele verandering, wat luxer, al had het andere huis ook wel wat, meer echt Cambodjaans. De tempel zit nu aan de overkant van straat dus hoor regelmatig 's ochtends het gezang van de monniken haha... heel fijn
De temperatuur is hier geen 1 dag onder de 30 graden en af en toe tikken we de 40 wel aan hoor! 'S nachts heb ik er het meeste last van eigenlijk, duurt vaak even voor ik in slaap val en de warmte maakt je soms loom, dus de 2,5 uur pauze in de middag komt goed uit, lekker tukkie doen in de hangmat :)

Deze week waren we met 7 vrijwilligers, er was zondag ook nog een Engelse jongen aangekomen voor 1 week, Joe. Maandag zijn we met zijn allen bij de kinderhuis geweest. Maar aangezien het niet een supergroot kinderhuis is, 15 kids ongeveer en de kinderen hier of 's ochtends of smiddags naar school gaan is het soms vrij rustig.
Ik sta er wel van te kijken hoe goed de kinderen hier al Engels kunnen!!
Mezelf voorgesteld en een spelletje galgje gedaan met Engelse woorden en zinnen. Verder blaren op mn handen gekweekt met keiharde grond omspitten zodat er nog een stukje cement vloer kan komen... jaja kben van alle markten thuis :P Volleyballen vinden de kinderen ook leuk, jammer dat ik nooit zo goed ben geweest met vangen en gooien van ballen haha... maar we doen gewoon lekker mee.
Vanwege de overvloed aan Volunteers hadden Tess en ik besloten om 3 dagen te gaan verven bij een nieuw project in overleg met Mr. Ya. Het is een eigen project van Greenway, een beetje in het boerengedeelte aan een zandweggetje, hebben ze 3 hutjes gebouwd wat klaslokaaltjes worden. Een soort bso'tje, aangezien de kids maar halve dagen naar school gaan en dan de rest van de dag niks uitvoeren, kunnen ze daarnaartoe komen voor Engelse (bij)les en activiteiten.
Na twee dagen palen en balken met bruine verf ondergesmeerd te hebben inclusief, mn kleren, armen en slippers kon ik geen bruin meer zien! De derde dag met wit aan de slag en er een educatief hutje van gemaakt, het ABD, cijfers, figuren, dagen van de week etc. En natuurlijk konden we het niet laten om onze namen er achter te laten: Painted byHanneke, Joe en Tessa!! Blij met het resultaat en blij om op deze manier ook iets te kunnen bereiken voor de toekomst van kinderen. Jammer dat we waarschijnlijk niet meer meemaken dat de kids er echt komen.

Vrijdag namen de andere vrijwilligers afscheid bij het kinderhuis, gezellig een dagje meegeweest. We hebben de sminck van Tessa al gebruikt. Weer verven maar dan de gezichten van de kids in tijgers, vlinders en spidermans :) De kinderen waren zelfs bekend met Hollandse spijkerpoepen en waren er nog beter in als ons.

Woensdagavond was er een 'party' bij de tempel, helaas kwamen er te laat achter haha... toen maar de plaatselijke 'bar' opgezocht. Gelachen daar om de Cambodjanen die het geweldig vonden, een hele groep blanke in hun barretje. Ze lieten ons de traditionele 'ricewine' proeven, eigen brouwsel gewoon in een waterflesje, gemengd met iets ruikt super sterk en zo smaakt het ook, beetje rum achtig.

Dit weekend weer in Siem Reap doorgebracht, was weer erg gezellig!! Vrijdag nog met de hele groep uit eten en de meeste gedag gezegd. Fijn om weer even iets anders als rijst te hebben gegeten haha. Het eten bij de Homestay is meestal lekker hoor... maar vaak hetzelfde, en rijst of noodlessoep in de ochtend is niet echt mijn ding.
Zaterdag naar het oorlogsmuseum geweest, was niet erg groot, uurtje voor nodig gehad, maar wel indrukwekkend. Roestende tanks, helikopters en megagrote geweren die allemaal tijdens de diverse oorlogen gebruikt zijn hier. Bizar dat sommige in 1999 nog gebruikt werden. Foto's gezien van slachtoffers van landmijnen, echt verschrikkelijk! Er lagen honderde bommen en landmijnen opgestapeld!!
Geluncht in de Vlindertuin, werd aangeprezen in ons boekje, helaas waren er denk ik veel vlinders ontsnapt haha... dus er waren er niet zo veel als we verwacht hadden, maar het eten was er lekker :)
'S avonds met Joe gegeten en op stap geweest bij de Angkor What? bar, erg gezellige avond gehad, zo veel mensen uit zo veel verschillende landen ontmoet je er, duitsland, engeland, china, amerika en zelfs jaja Prinsenbeek.

Vandaag heerlijk geluierd bij het zwembad op een ligbedje :) Wat hebben we het toch goed!
Nu moet ik gaan afronden de taxi komt zo, het weekend zit er weer op, verder tukke in de taxi voor 1,5 uur en dan morgen weer fris aan de slag bij de vrolijke kids.

Tot volgende week!! xxxxx

• 31 Maart 2013 - 10:10

Annemiek:

Hey Hannus, je vermaakt je prima zo te lezen, erg afwisselend allemaal! Succes met alle noodles en rijst;) Xx

• 31 Maart 2013 - 10:46

Dominique:

Wat leuk om al die ervaringen te lezen! Super top wat jullie daar doen :) Xx

• 31 Maart 2013 - 11:22

Henk:

Hoi Hanneke
    Geweldig om jou verhalen te lezen. Nog veel plezier daar. Groetjes Henk

• 31 Maart 2013 - 11:44

Ria:

Heyy hanneke

Ik lees dat je het goed naar je zin heb. En wat heb je weer leuk geschreven.
    Geniet er verder van . Groetjes ria xxx

• 31 Maart 2013 - 11:49

Jacqueline En Broer:

Hoi Hanneke,wij lezen wel dat je daar niet aan het luieren bent,soms even wel,maar dat mag.
    maar als wij de verhalen zo lezen van je,denken wij dat die paar maanden zo om zijn voor je.
    Geniet er van .
    Jacqueline en Broer

• 31 Maart 2013 - 11:58

Marie-louise:

Spannend verhaal Hanneke en ben blij dat je het naar je zin hebt dikke kus tante mlouise

• 31 Maart 2013 - 12:19

Jolanda En Hans:

Hoi Hanneke,
    Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Als je klaar bent met je schooltje schilderen mag je als je thuis bent mij wel komen helpen met de boven verdieping. Je bent zo te lezen al erg ervaren daarin. Hahaha. Geniet van alle indrukken die je daar op doet.
    Groetjes en veel plezier
    Van Hans en Jolanda
    P.S. Kun je een beetje warmte naar huis sturen, want hier is het nog steeds koud.

• 31 Maart 2013 - 13:01

Conny:

Hoi Hanneke wat een leuk verhaal, hoe je daar alles beleeft. Wat een mooi verfresultaat van het schooltje en dan jullie namen er boven. En ja verfen kan je, en je vindt het leuk om te doen. Wel fijn de warmte, maar niet fijn dat je er moeilijk door kan slapen. Ja ik ben hier de kou ook beu, maar we moeten nog even vol houden. Fijn dat je het goed naar je zin hebt en dat alles goed gaat. Succes met de nieuwe week. Groetjes en een dikke kus van mama

• 31 Maart 2013 - 17:47

Moniek:

Hee Hanneke!

Jullie hebben al hard gewerkt zo te lezen! Goed bezig in die hitte! Zie jullie helemaal voor me op een luchtbedje in het zwembad :).

Succes met lesgeven volgende week!

xx

• 31 Maart 2013 - 20:57

Jose:

Goed bezig daarginds Hanneke en zie je daar helemaal al bezig met verven. Komt vast goed en wat zullen de kindertjes jullie straks missen. Fijn dat je zo geniet en veel mensen ontmoet. Blijf je goed smeren voor de zon en hoop dat je beter gaat slapen anders wil wijntjewel helpen maar dan meer dan een he? Groetjes en succes volgende week. Jose.

• 31 Maart 2013 - 22:58

Sanne Olivier:

Wat een enthousiast verhaal weer! Leuk!

• 02 April 2013 - 14:09

Carina Van Egmond:

Hallo Hanneke, leuk om dit verslag te lezen en te horen dat het goed gaat met jou.
    Geniet ervan en de hartelijke groeten uit Prinsenbeek.
    Arthur en Carina

• 04 April 2013 - 21:22

Annelies:

Hoi Hanneke,
    We kijken weer uit naar je volgende verhaal!! Het allerbeste!!
    Gr. Annelies