De eerste week in Cambodja! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu De eerste week in Cambodja! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu

De eerste week in Cambodja!

Door: Hanneke de Bruijn

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

23 Maart 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hoi vrienden en familie!

Hier is dan mijn eerste verhaal vanuit Cambodja!!
Het heeft even wat moeite gekost om een computer te vinden haha.... het halve centrum doorgelopen en 3 x gevraagd. Het is al zo modern dat ieder restaurant, hostel, café, WIFI heeft, maar de computers waren even ver te zoeken :P En op je telefoon een verhaaltje tikken is ook zo wat!

Deze week is toch best snel gegaan! maar ik heb al zo veel beleefd en gedaan. Waar zal ik eens beginnen....
Vorige week zaterdag stonden we nog op Schiphol, Tessa en ik om afscheid te nemen van mijn ouders, Tom, Teun en Fabian, de rest hadden we de dag of de ochtend ervoor al gedag gezegd. Het was even moeilijk, maar eenmaal in het vliegtuig kwam ik tot rust. We hadden een heel groot vliegtuig!! Zo ruim heb ik nog nooit gezeten, ik kon mijn benen languit strekken. De vlucht naar Guangzhou in China verliep prima. Daar in de vroege ochtend aangekomen, 7 uur (vroeger) tijdsverschil, kregen we een gratis hotel aangeboden, omdat we 10 uur moesten wachten en onze bagage zou geregeld worden. Hotel was fijn, warme douche, gratis ontbijt, slapen en een dag in China geweest, wat een service van China Southern Airline. Toen een korte vlucht van 3 uur naar Siem Reap in Cambodja, 6 uur (vroeger) tijdsverschil. Alles verliep prima, een hoop formulieren ingevuld voor een visum en 20 dollar betaald, tot dat we bij de bagage band kwamen; mijn backpack kwam niet voorbij!!! Wat een nachtmerrie!! Die van tessa wel, die was ook goed gelabeld, die van mij alleen tot Guangzhou. Formuliertje ingevuld en toen zat er niets anders op dan maar te gaan. Mr Ear van de Green Lion, werkt samen met Travel Active stond op ons te wachten. Een nachtje in een Hostel in de stad en een biertje in de Pubstreet. Even wennen hoor de drukte in de stad, ik keek mijn ogen uit in de TukTuk en in het centrum! En wat een warmte opeens, even omschakelen. Ik als koukleumpje had het opeens erg warm en jaja het zweten begon ;)

De volgende dag met de taxi 1,5 uur naar Samrong Oddar Meanchey. Aangekomen bij de homestay ontmoeten we Mr Ya en zijn vrouw ons gastgezin waar we verblijven. Ze wonen in het huis met opa en oma en 2 kinderen. Een houten huis aan een drukke straat, Tess en ik hebben boven een slaapkamer, de badkamer is een schuurtje in de tuin naast de buitenkeuken en waar de kippen, eenden, honden loslopen.
Die middag ontmoeten we de vrijwilligers die er al zijn, 2 meiden uit Nederland Meike en Susan en een stelletje uit Denemarken, Christopher en Mia, meteen al een en al gezelligheid. Vanaf dat moment begon voor ons de cultuurweek, en ook hier geld alles op het gemakske.
We hebben verschillende activiteiten gedaan, achterop de scooter bij Mr . Ear en Friend door het dorp, SIM kaart kopen, projecten bezoeken, stukje achteraf rijden waar de nog echt arme boeren wonen, cultuurles en taalles van Mr Ear, een hele dag op pad op woensdag naar het berggebied, een mooi uitzicht gezien van de berg, bij de ouders van Mr. Ear langs geweest, met monniken gekletst, bij de monniken geslapen, rondje door het dorp gedaan met de monniken waarbij ze voedsel en geld 'gedoneerd' kregen (een beetje schooien dus), de tempel schoonmaken en vegen (waarom doen wij dit als vrijwilligers en de monniken zelf laten alles slingeren rondom de tempel? Misschien als dank om er te mogen zijn?), kookles van de vrouw van Mr. Ya. We hebben ook het graf van Pol Pot gezien, die niet zo leuke man van de oorlog.

Woensdagmiddag kwam er eindelijk goed nieuws van Airport Cambodja! Ze zullen wel gek geworden zijn van me ondertussen, heb 2,5 dag keiveel lopen bellen en Mr. Ear had ook een aantal keer gebeld in Kmer (taal van Cambodjanen) Maargoed ik heb ze in ieder geval laten weten dat het belangrijk was haha :) Een vriendelijke vrouw zei; je tas wordt vandaag in China op de avondvlucht gedaan naar Siem Reap!! Wat een opluchting! Ik was zoooo blij :) Om 8 uur die avond opnieuw telefoon, Hij was ook ECHT aangekomen dit keer! Ik weet nu wel wat het is om met heeel weinig spullen te leven een aantal dagen haha... Gelukkig kon ik wat extra ondergoed en een keer shampoo van Tessa lenen, en de paar shirtjes die ik bij had gewoon even opgespoeld. Gistermiddag gingen we met de taxi vanuit Samrong naar Siem Reap, toenikhem op kwam halen zei de man in zijn kantoortje; Nice to meet you in real life, i've only talk with you on the phone hahaha. Hij zal wel gedacht hebben, eindelijk zijn we van haar af :P Maargoed uiteindelijk hebben ze toch goed werk vericht :)

Wat me vooral opvalt hier dat ze totaal niet letten op hygiene en afval opruimen wat is dat?Het is bijna overal een zooitje! Het milieu is hier totaal niet belangrijk! 1 miljoen scooters, de helft is tuktuk, iets minder auto's en busjes, tractors en mensen die een beetje aan het milieu denken fietsen. Alle uitlaatgassen stinken, iedereen rijd door elkaar en toeteren om alleen al te laten weten dat je er aan komt is heel normaal! Kinderen van 12 rijden al op een scooter of een soort van tractor, zonder helm, moeder zitten op een scooter, met baby's in 1 hand en de andere kinderen los achterop, echt te bizar om te zien! De eerste dagen dacht ik continu dat kind gaat vallen, maar je kijkt er steeds minder van op.

Samrong is wat minder heftig als de stad Siem reap qua drukte, het is meer vergelijkbaar met een dorp. Alles bevind zich langs de weg, kraampjes, winkeltjes in alle soorten en maten, fabrieken, tankstations, scholen,en in het midden the market in zandpaden, wat een gestof. Daarom hebbe al die mensen hier sjaaltjes of mondkapjes voor hun mond.

De cultuurweek heeft al wel een indruk achter gelaten!! We hebben echt al een kijkje gehad in het leven van de Cambodjanen, zo bij Mr Ya in huis, ze zijn echt heel vriendelijk en geinteresseerd. Maar het verblijven bij de Monniken (Monks) was toch wel heel apart. Slapen op een bamboematje in een klaslokaaltje en 's avonds kwamen ze kletsen. Dat slapen op de grond raad ik je echter niet aan, voelde de volgende ochtend alle botten in mn lijf! Maargoed, een lifetime experience was het wel haha!
Wat spreken de mensen goed Engels hier, ze krijgen er allemaal les in en vinden het ook belangrijk. Kunnen de Fransen nog een voorbeeld aannemen ;p De Monnik vertelde ons over zijn leven als Monnik en wij vertelde hem over het leven in Nederland, de foto's van de sneeuw en de konijnen die we hem lieten zien op onze telefoon vond hij wel heel indrukwekkend.
Respect voor andere, en met name oudere en Monniken is hier heel belangrijk. Je groet oudere anders als vrienden en kinderen, andere woorden en gebaren (handgebaar met je handen tegen elkaar). Budha in de tempel begroet je 3 keer achter elkaar zittend op je knieeen. We kregen tijdens het mediteren al commentaar dat we het te snel deden haha. Ik zag het als een soort heilige vader...weesgegroetje...maae dan net wat anders. De monniken gingen ook zingen, de kleine jongens die aan het leren zijn om monnik te worden zongen hen na, het was mooi om te horen. Trouwens dat mediteren is toch ook niet zo mijn ding, heb denk ik gewoon een kwartier met mijn ogen dichtgezeten, misschien moet ik nog een beetje oefenen? ;)

We zijn hier als blanke ook een bezienswaardigheid!! Altijd wordt er omgekeken, gezwaaid en hallo geroepen, vooral kinderen zwaaien en volle tractors met mannen kijken om. Ze zijn tevens allemaal jaloers op onze witte huid! Vreemd, want wij willen juist bruin worden.

Gistermiddag dus aangekomen in Siem Reap, we hadden al een hostel geboekt voor het weekend via telefoon bij de enige WIFI spot in Samrong.
Een leuk hostel met een Engelse eigenaar, Downtown Siem Reap Hostel, en jaja met zwembad! :) Zo dus dit weekend even echt een beetje vakantie houden! Lekker uit eten in de pubstreet, en na 5 dagen bijna 3 keer per dag rijst (de vrouw van Mr Ya, kookt voor ons, erg lekker meestal hoor, vaak ook veel te veel, bestaande uit wisseling rijst, noodles, groente, vlees, pannenkoeken, meestal gebakken eieren, soep en soms wat vreemde dingen die wat minder lekker zijn) Pizza gegeten en Tess een hamburger. Daarna vielen we allebei letterlijk om!!

Vanochtend stonden we om 5 uur alweer paraat, gaaaaap wat vroeg! Maar het was de korte nacht echt waard! We zijn naar de Angkor Wat tempels geweest, echt supergroot, het zijn zoveel tempels dat je er 3 dagen over kunt doen (zeggen ze). Wij hebben er ongeveer 6 gezien en dat in 1 ochtend :) Boven de grootste tempel de zonsopgang gezien, heb er echt van genoten! De resr van de tempels waren ook indrukwekkend, we hebben zelfs de beroemde tempel gezien uit de film van Tomb Raider met Angelina Jolie, met de bomen die over en in de stenen gegroeid zijn. We hebben een foto als bewijs :) De hele ochtend werden we rondgereden door onze prive tuktuk chauffeur wat een luxe, ik vind het echt leuk in de Tuktuk. Vanochtend om 5 uur was het zelfs nog best fris, maar om 9 uur voelde je de hitte alweer!
Toen we om half 12 uitgeteld terug kwamen, genoeg van al dat tempelgedoe, jawel onbeten met English Breakfast en genoten van het zwembad en een dutje.

Nu ga ik echt een eindbreien aan mijn persoonlijke Lonely Planet :P
We gaan namelijk ergens wat te eten scoren, mijn maag knort en als we nog puf hebben dan gaan we een biertje doen in de Pubstreet!!

Foto's volgen denk ik volgende week als ik mijn kabeltje mee heb!
Tot de volgende keer!
Lots of Love xxx Hanneke

  • 23 Maart 2013 - 13:47

    Annemiek:

    Hey lieve meid!
    Wat leuk je verhaal! Zo te horen al vol met nieuwe indrukken en belevenissen. Het klinkt allemaal erg leuk, mooi en bijzonder. Fijn dat je tas er nu ook eindelijk is. Ik ben benieuwd hoe je je eerste werkweek gaat ervaren. Veel plezier! Kus

  • 23 Maart 2013 - 14:13

    Julia:

    Hey meid, heerlijk om weer een verhaal van je te lezen!
    Klinkt top daar, Gelukkig heb je je spulltjes en kan het nu echt beginnen!
    Veel pezier met je eerste werkweek. En geniet van je vrije weekend!
    Kan niet wachten op je volgende verhaal.

    Dikke kus

  • 23 Maart 2013 - 18:58

    Moniek:

    Hee Hanneke,

    Wat fijn dat je bagage terecht is!! Heb je iig een indruk achter gelaten op t vliegveld ;). Leuk dat jullie meteen al zoveel hebben gedaan! Ben benieuwd wat jullie nog meer te wachten staat! Bruin worden komt vast goed daar :).

    Xxx

  • 24 Maart 2013 - 01:44

    Jolanda:

    Wat een avontuur. Geniet er maar van. Dit is wel heel bijzonder. Blij voor je dat je backpack weer boven water is.

  • 24 Maart 2013 - 03:11

    Tim:

    Hoi Hanneke,

    Het (meeste) klinkt allemaal fantastisch. Geniet ervan.

    Xx

  • 24 Maart 2013 - 10:45

    Toos:

    Hoi Hanneke
    Wat een leuk verhaal zo op de zondagochtend! Wat kan jij lekker vertellen, je ziet het zo voor je!!!!! Fijn dat je spulletjes weer terug zijn . Ga fijn genieten en ik kijk nu al uit naar je volgende relaas!
    Dikke kusxxxx

  • 25 Maart 2013 - 21:10

    Sanne Olivier:

    Wat fijn dat je backpack weer terug is, poepoe!!

    En wat een avonturen zeg bij gastgezin en monniken, heel leuk om te lezen!


    Geniet ervan meid! x

  • 25 Maart 2013 - 23:17

    Marion:

    hoi Hanneke,
    wat een avonturen al meid,en gelukkig je tas en alles weer terug, ppf was even schrikken toch.
    al 1 week erop, nog heel veel te gaan. succes, en volg je verhalen natuurlijk,
    x marion

  • 28 Maart 2013 - 22:53

    Aziza:

    Hi there!!!
    What an adventure you having. Enjoy every minute of it.
    Hugs and kisses :-)
    Aziza, Ad, Jamaal and sherry :-)

  • 29 Maart 2013 - 07:49

    Annelies:

    Hoi Hanneke,
    Wat een verhalen en avonturen. en je bent er pas één week.
    Voor ons leuk om te lezen!!!
    We blijven je volgen!
    Succes verder!!
    Gr. Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Hoi familie, vrienden en bekende! Tijdens mijn 9 weken durende reis door Azie waarin ik vrijwilligerswerk ga doen en rond ga reizen zal ik hier mijn belevingen schrijven. Ik wens jullie veel leesplezier, Liefs van Hanneke

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 62508

Voorgaande reizen:

16 Maart 2013 - 22 Mei 2013

Een nieuw avontuur; 9 weken Azie!!

03 Februari 2009 - 24 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: