Zwemmen in de regen, 3e stageweek & Commewijne - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu Zwemmen in de regen, 3e stageweek & Commewijne - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Bruijn - WaarBenJij.nu

Zwemmen in de regen, 3e stageweek & Commewijne

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

27 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

Zaterdagavond zijn we met de hele groep weer naar ’t Vat gegaan. Daar was een Braziliaans bandje, met bijpassende danseressen. Die konden flink schudden met alles ;)
Ik heb voor het eerst een cocktailtje uitgeprobeerd, ‘Strawberry shortcake’, erg zoet maar wel lekker!
Vervolgens nog even lekker dansen bij Zsa Zsa Zu, het was daar ook een beetje in de carnavalssfeer, gekleurde maskers, slingers en ballonnen. Er was blijkbaar zaterdag aan het eind van de middag toch een (Braziliaanse) optocht hoorde we van andere stagiaires, was leuk om te zien zeiden ze, maar was niet heel groot. Maar toch wel jammer dat we het gemist hebben.

Omdat het zaterdag een hele warme zonnige dag was dachten we zondag lekker te gaan zwemmen, alleen ging het jammer genoeg regenen halverwege die dag ! Ik heb wel gefietst zondag! We hebben fietsen gehuurd, en het was eigenlijk echt heerlijk om weer een keer te fietsen! Nog niet iedereen heeft fietsen, als Lisanne ook een fiets heeft willen we proberen om met de fiets naar stage te gaan. Nu gaan we nog met de bus, maar moeten we in het centrum overstappen en de volgende bus is dan nog 10 min. lopen. Na een uurtje zon gehad te hebben bij het zwembad ging het hard regenen. Maar in de regen zwemmen is ook best leuk hoor! Inge en ik lieten ons niet kennen en bleven gewoon baantjes zwemmen!
Daarna zijn we nog bij een dansstudio naar ‘Zouk love’ wezen kijken, dat is een langzamere versie van de merengue. Echt een leuke dans ook! Misschien dat we die lessen ook nog gaan volgen, op zondagmiddag.

Maandag, dinsdag en woensdag weer stage gelopen. Het waren weer best heftige, leuke, gezellige, en leerzame stagedagen. Ik voel me steeds meer op m’n gemak bij het kindertehuis. Het wordt bovendien echt gewaardeerd dat we er aanwezig zijn. De kinderen zoeken ook echt veel contact met je! Van de week zat ik tijdens de rusttijd met een aantal kinderen aan tafel buiten, ik heb 3 ringen aan mijn vingers en de kinderen vroegen of ik getrouwd was en welke dan mijn trouwring was. Ze vinden sieraden bovendien heel interessant, het liefst willen ze allemaal wat hebben.
Mijn blonde haren zijn ook een geval apart ;)
Ze vroegen of ik het geverfd had en waarom ik blonde haren heb. Tsja, wat moet je daar op antwoorden… uhm ja zo ben ik geboren haha… en nee ik heb het niet geverfd! Jullie hebben gewoon allemaal zwart haar en ik heb blond haar. Ook een blanke huid is ook interessant hoor!! Want als je het hard induwt zie je heel even wit, en bij hun is dat niet. Dus dan weet je het wel alle kinderen die omstebeurt in m’n armen zaten te duwen. Echt grappig alsof je een soort attractie bent! Het zijn wel vooral de jongere kinderen die het nog heel leuk vinden, de oudere zijn er al wat bekender mee.
Ik maak nog steeds wel verassende en verbazende situaties mee. Gelukkig praten Lisanne en ik wel veel over wat we zien, doen en meemaken op stage. Ik kan hier op de site niet veel in details vertellen over situaties. Voor de gene die het interessant vinden, kan ik wel wat meer mailen erover.
Sommige kinderen zijn echt schatjes, die komen zo lekker bij je knuffelen, maar het andere moment kunnen ze ook weer letterlijk het bloed onder je nagels vandaan halen zegmaar. Echt kleine kinderen die al hele gekke streken uithalen of schelden met woorden van dat je denkt hoe komen ze erop.
De huiswerkbegeleiding gaat ook steeds beter, het wordt me steeds duidelijker hoe het schoolwerk van de kinderen er een beetje uitziet. Heb wel een beetje echt juf gespeeld van de week, in het lokaal waar ik zit met de kinderen hangt ook een schoolbord, met krijt heb ik sommen en taaloefeningen op het bord geschreven. Op deze manier is het leuk en ik help de kinderen bij hun huiswerk, maar ben nog steeds blij dat ik toch geen pabo ben gaan doen ;) haha. De kinderen zijn wel heel trots als ze aan je kunnen laten zien dat ze alle sommen goed gemaakt hebben en hun werk dus kunnen. Ze komen dan de volgende dag ook naar je toe, kijk juf ik heb een zeven gehaald!! Fijn om te merken dat ze zo blij zijn dat je ze dan geholpen hebt.
Woensdag morgen heb ik met Lisanne de dossiers van de kinderen doorgekeken. Tenminste de dossiers die er waren. Blijkbaar zijn stagiaires daar vorig jaar mee begonnen, het initiatief was heel goed, maar beetje jammer dat er verder geen data’s bij stonden. Van onze stagebegeleidster, hebben we nou opdracht/toestemming gekregen om de dossiers verder aan te vullen en voor de pas nieuwe kinderen nog een dossier te maken. Op de computer stond ook nog redelijk wat, dit konden we al uitprinten en bij de dossiers doen. Het wordt nog een behoorlijke klus om alles op orde te krijgen, maar wel heel leuk en leerzaam. Want voor de nieuwe dossiers kunnen we dan ook observaties en gesprekken voeren. Bij sommige dossiers zaten wel wat officiële documenten als inschrijvingen bij de gemeente, politierapporten, indicaties van jeugdzorg etc. Sommige stukken waren echt best heftig om te lezen! Heb er die avond nog best mee in mijn gedachten gezeten.

Dinsdagavond hebben we ook weer salsa les gehad. Het was weer een leuke les. We kregen nu ook stukjes van verschillende dansen, bijvoorbeeld de cha cha cha, de samba, een of andere indianendans haha en nog een paar. Verder nog salsa geoefend en de merengue, want vrijdag hebben we al onze danstest! Moeten we 5 ofzo minuten onze danskunsten laten zien en krijgen dan volgens mij zelfs punten, ben benieuwd ;) Mogen dan gelukkig wel met een gevorderde jongen dansen!

Woensdagavond hadden we met een gids afgesproken bij ’t Vat, een echte Surinamer genaamd Elton. Hij heeft ons veel verteld over welke tripjes hij aanbood, hij is veel goedkoper als de meeste reisorganisaties. We hebben ook al meteen een tripje geboekt, erg leuk!
Volgend weekend gaan we onze eerste echte trip doen van 2 dagen! Heb er al zin in!
We gaan dan naar ‘Brownsberg en het Stuwmeer’, brulapen spotten en slapen in een hangmat. Ik vertel jullie daarna wel hoe het was!

Vanmorgen heb ik met Lisanne hier thuis in de hangmatten aan school gewerkt. Ligt echt lekker om te relaxen zo’n hangmat :)! ’s Middags zijn we met zijn allen met een bootje vanaf de waterkant in de stad over de Surinamerivier onder de grote brug door naar de overkant gevaren, het heet daar ‘Commewijne’. Daar hebben we een uurtje rondgewandeld en met dezelfde boot weer terug gevaren. Was leuk om even lekker op het water te zitten.

Morgenochtend hebben we om half 10 supervisie met zijn allen bij het stagebureau, ben benieuwd wat we gaan bespreken. ’s Middags gaan Lisanne en ik nog even naar stage, op vrijdagmiddag is het bezoekmiddag voor de ouders en familie. We vinden het wel een keer leuk om wat ouders te zien, ook vroeg een meisje of we kwamen omdat haar vader zou komen. ’s Avonds is dan het afdansen.
Zondag staat er een uitstapje met stage op de planning, een man neemt de kinderen mee op uitje en wij gaan mee. Superleuk, heb er zin in!

Ik heb al heel wat mensen weer gesproken na de carnaval en volgens mij heeft iedereen wel een goede carnaval gehad, erg leuk om allemaal te horen!
Met mij gaat het nog steeds prima hoor, heb nog steeds paddenstoel benen en voeten van de lieve muskieten, verder gaat de tijd hier toch best snel, ben er volgende week alweer een maand!
Owja en voor de gene die het thuis niet wilde geloven over de kaaimannen, paar meiden hier uit het huis hebben van de week er 1 hier in het slootje in de straat zien liggen!
De foto’s van deze week komen nog, maar dat duurt altijd wat langer ;)!

Fijn weekend allemaal!!
Veel liefs!

  • 27 Februari 2009 - 15:12

    Wieke:

    ha wat leuk dat je aan het dansen bent daar.
    zouk begint hier een rage te worden maar daar dus ook.

    tegelijkertijd lijkt er niks veranderd als ik jou belevenissen met die van mij 2 jaar geleden vergelijk.

    1 tip tegen als je echt gek wordt van de jeuk, wel wrijven, niet openkrabben. het vervaagt gelukkig maar ik heb de littekens nog als souvenire in m'n benen staan.

    veel plezier met alles

  • 27 Februari 2009 - 19:18

    Anneke:

    Ook ik volg jouw belevenissen in Suriname. A.s. woensdag is er weer tuttenclub. Dan zullen we van jouw moeder wel meer horen! Zo te merken heb je het prima naar je zin. Leuk! Fijne tijd verder!

  • 28 Februari 2009 - 16:43

    Annemiek:

    Hey meid

    veel plezier op brownsberg en het stuwmeer... het is daar erg mooi!

    xxxx

  • 01 Maart 2009 - 10:51

    Marie-louise:

    hey hanneke leuk dat je het zo naar je zin hebt ben wel jaloers op je hoor alleen al van het lekkere weer.
    ik heb 25 febr 2de kuur gehad gaat nu niet goed maar wilde je toch berichtje sturen en dan weet je dat ik aan je denk over een paar daagjes gaat het weer wat beter met me
    heel veel liefs van tante louise

  • 01 Maart 2009 - 20:16

    Doroté:

    Denk jij ook aan de theezakjes.

  • 01 Maart 2009 - 21:40

    Tim:

    He Hanneke!

    Leuk allemaal weer! Ik ben erg benieuwd naar al die danspasjes die je geleerd hebt daar! Ook mijn carnaval was leuk (op de zondag na van 10:00 tot 02:00 gewerkt). Maar ik ben toch ook nog wel weggeweest. Ik blijf je in de gaten houden!

    xx

  • 24 Maart 2009 - 08:29

    Simon Kerkhofs:

    hey,

    ik ben Simon Kerkhofs en deze blog toevallig gevonden via google. Ik ga mijn
    eindwerk van mijn studies handelsingenieur doen in Suriname en ben nog op zoek naar een
    verblijfplaats. Stagewonen.nl was jammer genoeg al volgeboekt. Zou jij mij misschien nog enkele andere
    adressen kunnen geven waar het leuk is om te verblijven? (liefst met een zwembad :) )
    Ik vertrek normaal gezien half september tot en met november 2009!

    Alvast bedankt!

    Simon Kerkhofs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Hoi familie, vrienden en bekende! Tijdens mijn 9 weken durende reis door Azie waarin ik vrijwilligerswerk ga doen en rond ga reizen zal ik hier mijn belevingen schrijven. Ik wens jullie veel leesplezier, Liefs van Hanneke

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 62471

Voorgaande reizen:

16 Maart 2013 - 22 Mei 2013

Een nieuw avontuur; 9 weken Azie!!

03 Februari 2009 - 24 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: